Nowoczesne zaplecze techniczne dla taboru kolejowego powstanie w Oświęcimiu – inwestycja o wartości ponad 50 mln zł z dofinansowaniem blisko 30 mln zł z UE poprawi serwis, logistykę i bezpieczeństwo podróży.
W Oświęcimiu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego – miejsce przeznaczone do wykonywania usług serwisowych, utrzymaniowych i naprawczych. Infrastruktura ma obsługiwać pociągi Kolei Małopolskich oraz innych przewoźników. Inwestycja kosztuje ponad 50 mln zł, z czego blisko 30 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich. Umowa z wykonawcą, firmą Budimex, została podpisana 26 czerwca podczas konferencji prasowej przy ul. Wyzwolenia 2. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. marszałek Łukasz Smółka, Iwona Gibas z zarządu województwa, prezes KM Radosław Włoszek oraz przedstawiciele Budimeksu.
Koleje w Małopolsce prężnie się rozwijają, co widać na przykładzie Oświęcimia. Jest to zasługa całego zespołu Kolei Małopolskich, za co dzisiaj dziękuję. Widzimy tutaj nowy przystanek, funkcjonalny parking dla podróżnych oraz nowoczesne pociągi. Dzisiaj pasażerowie – mieszkańcy i turyści odwiedzający nasz region, oczekują bezpiecznych, nowoczesnych i komfortowych warunków podróży. Bardzo dziękuję za dzisiejszy dzień, ponieważ po raz kolejny dotrzymujemy słowa – to co przez nas zapisane, jest właśnie realizowane. Cieszy fakt, iż dzięki pracy polskich inżynierów już na przełomie 2026-27, ta niezwykle potrzebna inwestycja, będzie zrealizowana. Zaplecze kolejowe będzie bowiem służyć temu, aby pociągi Kolei Małopolskich były bezpiecznie, komfortowe i odpowiednio przygotowane do trasy. Bardzo dziękuję za dobrą współpracę Panu Prezydentowi Oświęcimia Januszowi Chwierutowi. Dla nas ważna jest kooperacja z lokalnymi samorządami, ponieważ dzięki temu ciągle unowocześniamy Małopolskę. Chcemy dalej prowadzić inwestycje infrastrukturalne – kolejowe i drogowe, by Małopolanie podróżowali po naszym regionie bezpiecznie i komfortowo. Mamy wspólny cel, wielki projekt pod nazwą Małopolska, która musi rozwijać się równomiernie – podkreśla marszałek Łukasz Smółka.
Jestem mieszkanką tego powiatu i reprezentuję w zarządzie województwa tę część regionu, czyli Małopolskę Zachodnią. Mogę tylko podziękować, iż jestem w tym zarządzie i mam tak wspaniały zespół kolegów, którzy wspólnie rozumieją, iż Małopolska musi rozwijać się równomiernie. Dostrzegają potrzeby Małopolski Zachodniej i bardzo mnie wspierają w tych wszystkich rozwojowych rzeczach. Cieszę się, iż tak składnie, to wszystko powstało. Robimy ostatni etap, uzupełniający całość inwestycji na kolei. Jeszcze raz dziękuję panu marszałkowi i całemu zarządowi, prezydentowi za współpracę i wsparcie. kooperacja będzie trwała przez cały czas w trakcie inwestycji. Dziękuję prezesowi, zarządowi dróg, bo w planie infrastrukturalnym mamy dużo inwestycji drogowych, wspólnie robimy OSPR, obwodnicę Brzeszcz, chodnik z Brzeszcz do Oświęcimia. Inwestycja za 50 mln zł pozwoli na miejsca pracy i profesjonalną obsługę nowoczesnego taboru. Przede wszystkim rozwinie i upiększy Małopolskę Zachodnią i nasz powiat. Życzę powodzenia firmie, która wygrała przetarg. Ruszajmy, budujmy i cieszmy się – mówi Iwona Gibas z zarządu województwa.
Infrastruktura, to jest przede wszystkim gra zespołowa i sztafeta. Łączy nas Małopolska. Na każdym szczeblu, czy to poselskim, samorządowym czy korporacyjnym, więc pracujmy dla niej. Dzisiaj realizujemy właśnie, tak jak zaczęli pan marszałek i pani marszałek, 18-miesięczny bieg – bardzo jasno określony. Oświęcim to bardzo istotny 4-kierunkowy węzeł komunikacyjny: na Śląsk, Trzebinię, Skawinę i w stronę Podbeskidzia Bielska czy Czechowic. Miliony pasażerów czy klientów Kolei Małopolskich, którzy przyjeżdżają do Oświęcimia, pierwszy obrazek, jaki tutaj zobaczą, to będzie otoczenie dworca. Chcemy, aby nowe zaplecze kolejowe było symbolem dobrze funkcjonującej gospodarki Małopolski, dobrze rozwiniętej komunikacyjnie – dodaje prezes Radosław Włoszek.
„Zaplecze techniczne w Oświęcimiu wzmocni (…) potencjał operacyjny Kolei Małopolskich, ale także jakość obsługi pasażerów. Budimex ma wieloletnie doświadczenie (…) jesteśmy dumni, iż możemy brać udział w tym strategicznym przedsięwzięciu”, podkreślił Marcin Maj, Dyrektor Rejonu Budimex S.A.
Co obejmuje inwestycja?
Projekt „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim” w formule „zaprojektuj i wybuduj” obejmuje:
- halę napraw z częścią socjalną,
- wiatę i budynek techniczny,
- tory i rozjazdy,
- niezbędne instalacje.
Zaplecze umożliwi wykonywanie przeglądów technicznych, napraw bieżących i obsługi sanitarnej bez konieczności wyjazdu poza Oświęcim. Stacja zyska rezerwę taborową i lepszą logistykę.
Kolejowy rozwój Małopolski
Inwestycja wspiera kolejowy rozwój województwa i sieć połączeń KM. To etap szerszego planu – już we wrześniu 2024 roku podpisano umowę ramową na ponad 1,3 mld zł na zakup nowych pociągów. W jej ramach zamówiono już 12 pojazdów, które trafią do Małopolski w 2026 roku.
Dofinansowanie:
Projekt realizowany w ramach Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021–2027 (Priorytet 4, Działanie 4.4) – z UE pochodzi 29,1 mln zł z 50 mln całkowitej wartości.
Wykonawca:
Budimex S.A., specjalista w inwestycjach kubaturowych i kolejowych.









Foto: UMWM