Miasto Toronto ma zamiar wymienić starzejące się wagony metra na linii 2 Bloor-Danforth, po tym jak rząd federalny ogłosił w piątek 1,2 miliarda dolarów finansowania dla TTC.
Zgodnie z komunikatem prasowym Departamentu Finansów, miasto przeznaczy 758 milionów dolarów na zakup 55 nowych wagonów metra. „Musimy mieć transport publiczny, który rośnie wraz z potrzebami naszego rozwijającego się miasta” – powiedziała wicepremier Chrystia Freeland podczas piątkowego ogłoszenia.
Toronto naciskało na rząd federalny, aby zapewnił fundusze na wymianę wagonów linii 2 przez ponad rok. Pociągi zbliżają się do końca okresu użytkowania i w 2026 roku skończą 30 lat.
Oczekuje się, iż nowe pociągi będą kosztować łącznie prawie 2,3 miliarda dolarów, a miasto, prowincja i rząd federalny podzielą się tymi kosztami.
Zgodnie z komunikatem prasowym wydanym przez biuro burmistrz Olivii Chow, każdy szczebel rządowy wnosi wkład w wysokości 758 milionów dolarów. Wagony będą produkowane w Thunder Bay w Ontario, powiedziała Freeland.
Minister transportu Ontario Prabmeet Sarkaria powiedział, iż ogłoszenie to pokazuje, co dzieje się, gdy wszystkie trzy poziomy rządu współpracują ze sobą.
Prowincja zobowiązała się do finansowania w listopadzie ubiegłego roku, kiedy zawarła „nową umowę” z Toronto w celu sfinansowania różnych projektów miejskich, w tym nowych pociągów – ale gotówka była uzależniona od udziału federalnego.
TTC otrzyma nowo ogłoszone fundusze federalne w ciągu następnej dekady za pośrednictwem Canada Public Transit Fund, podał Departament Finansów.
Chow powiedziała, iż wagony będą obsługiwane przez nową sygnalizację i technologie, takie jak GPS, co pozwoli pociągom przyjeżdżać częściej. „Świętujemy pokoleniową, jednorazową inwestycję, aby utrzymać TTC w ruchu” – powiedziała.
Zgodnie z komunikatem wydanym przez biuro burmistrzyni, w marcu tego roku linia 2 obsługiwała 419 000 pasażerów dziennie, a do 2041 roku liczba ta ma wzrosnąć do 661 000.
Chow powiedziała, iż linia 2 przewozi ponad trzy razy więcej osób dziennie niż Gardiner Expressway, która zastępuje dzienną liczbę 140,000 prywatnych pojazdów.
Grupa rzeczników transportu TTCriders powiedziała, iż piątkowe ogłoszenie jest ważnym powodem do świętowania. „Setki tysięcy pasażerów metra, którzy korzystają z linii 2, są podekscytowani, iż rząd federalny wysłuchał ich potrzeb i dołożył swoją część funduszy na nowe pociągi” – powiedział rzecznik Nigel Morton w komunikacie prasowym.
Morton ma nadzieję, iż część funduszy federalnych zostanie przeznaczona na strefy ograniczonej prędkości w sieci metra TTC poprzez finansowanie napraw i nowego sprzętu. Strefy ograniczonej prędkości są wprowadzane na czas konserwacji i modernizacji torów. w tej chwili istnieje 20 takich stref na liniach metra TTC, zgodnie z ich stroną internetową.
„Jeśli Canada Public Transit Fund stanie się elastyczny i dostępny dla budżetu operacyjnego tranzytu, TTC może wydać część funduszu na konserwację zapobiegawczą i przyspieszyć codzienny ruch w Toronto” – powiedział.