Paryż odracza mandaty za wjazd do strefy ZTL

ifrancja.fr 2 godzin temu

W centrum Paryża miały od września wejść w życie mandaty za wjazd bez uprawnień do strefy ograniczonego ruchu (ZTL). Jednak miasto ogłosiło kolejne przedłużenie fazy „edukacyjnej” – czyli okresu bez kar.

Kierowcy przez cały czas nie będą karani mandatem za wjazd do strefy ograniczonego ruchu (ZTL) w centrum Paryża. Władze miejskie zdecydowały, iż faktyczna faza karania mandatami zostanie przesunięta na rok 2026. Początkowo planowano rozpoczęcie egzekwowania przepisów w maju, a następnie we wrześniu tego roku. Powodem odroczenia jest konieczność dłuższego okresu „edukacji” kierowców oraz rozwiązanie problemów technicznych i organizacyjnych związanych z monitoringiem i wystawianiem kar.

Strefa ograniczonego ruchu (ZTL) została ustanowiona 5 listopada 2024 roku. Obszar nią objęty to tzw. Paris Centre, obejmujący 1., 2., 3. i 4. dzielnicę miasta, z wyłączeniem Grands Boulevards na północy, wysp Île de la Cité i Île Saint-Louis oraz dolnych i górnych nabrzeży prawego brzegu Sekwany w osi zachód–wschód.

Głównym celem tej strefy jest eliminacja ruchu tranzytowego pojazdów silnikowych, czyli przejazdu przez centrum bez zatrzymywania się. Zakaz ten obowiązuje całodobowo, 7 dni w tygodniu. Dozwolony pozostaje jedynie ruch docelowy, związany z konkretną potrzebą — na przykład wizyta u lekarza, zakupy, seans w kinie, dostawa towarów, dojazd do pracy lub miejsce zamieszkania w obrębie strefy.

Wjazd do strefy mają również taksówki, lokalni przedsiębiorcy, pojazdy uprzywilejowane oraz osoby z niepełnosprawnością. Obejmuje ona także wyjątki dla komunikacji miejskiej i pojazdów elektrycznych, choć niektóre ograniczenia dotyczą także elektrycznych samochodów.

Od momentu wprowadzenia tych przepisów ograniczających ruch odnotowano spadek natężenia ruchu o około 8% w centrum stolicy. Przygotowano specjalne oznakowanie i system informowania kierowców.

Po wejściu w życie systemu kar, za przejazd bez uzasadnionego powodu przez strefę ZTL grozić bedzie mandat do 135 euro, egzekwowany m.in. przez automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych.

(KzK / iFrancja.fr)

Idź do oryginalnego materiału