Pasażerowie Pendolino coraz częściej podróżują starymi wagonami

1 dzień temu
Zdjęcie: pendolino szybki pociag fast train wroclaw poland


Dane przedstawione przez Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak ujawniają skalę problemów z eksploatacją składów Pendolino. W 2024 roku około 5 procent kursów pociągów ED250 zostało obsłużonych przez klasyczne wagony, co oznacza, iż pasażerowie płacący za podróż w standardzie premium otrzymywali usługę niższej jakości.

Z prawie 5 milionów pasażerów, którzy w ubiegłym roku podróżowali pociągami kategorii EIP, blisko 18 tysięcy zdecydowało się na złożenie reklamacji z powodu zamiany składu. PKP Intercity wypłaciło im łącznie ponad 680 tysięcy złotych odszkodowań — różnicę między ceną biletu na Pendolino a tańszym biletem na pociąg kategorii EIC.

Zima, lato i awarie przez cały rok

Przyczyny zastępowania nowoczesnych składów są różnorodne i zależą od pory roku. Zimą najczęstszym problemem okazują się przetarte nakładki na pantografy — urządzenia odbierające prąd z sieci trakcyjnej. Latem natomiast zawodzi klimatyzacja, co w przypadku pociągów o zamkniętej konstrukcji oznacza znaczne obniżenie komfortu podróży.

Przez cały rok składy ED250 wykluczają z eksploatacji także kolizje ze zwierzyną, które wymagają czasochłonnych napraw. Ministerstwo wskazuje również na opóźnienia w oddawaniu jednostek po przeglądach przez firmę Alstom, często spowodowane dodatkowymi usterkimi wykrytymi podczas serwisu, szczególnie w konwerterach trakcyjnych.

Brak rezerwy oznacza problemy dla pasażerów

Kluczowym problemem jest brak składów rezerwowych ED250. Jak wyjaśnia ministerstwo, w związku z koniecznością przeprowadzania regularnych przeglądów P3 i P4, PKP Intercity nie dysponuje zapasowymi jednostkami, które mogłyby zastąpić te wyłączone z eksploatacji.

Spółka systematycznie szkoli pracowników do usuwania drobnych usterek w stacjach postojowych, ale większe awarie wymagają dłuższych napraw, co automatycznie oznacza podstawienie starszego taboru.

Komercyjny charakter usługi

Warto podkreślić, iż połączenia Pendolino nie są objęte umowami na publiczny transport zbiorowy zawartymi z Ministerstwem Infrastruktury. To usługi komercyjne realizowane przez PKP Intercity we własnym zakresie, co oznacza większą swobodę w kształtowaniu standardów obsługi, ale też odpowiedzialność za ich dotrzymanie.

Przedstawione dane pokazują, iż mimo dziesięciu lat eksploatacji, Pendolino wciąż stanowi wyzwanie dla polskiego przewoźnika, a pasażerowie muszą liczyć się z ryzykiem podróży gorszym standardem niż za ten, za który zapłacili.

Idź do oryginalnego materiału