Pękające tarcze hamulcowe w pojazdach użytkowych. Jak tego uniknąć, jak temu zaradzić?

2 dni temu

Układ hamulcowy w pojazdach użytkowych musi być bezbłędny. Chodzi tutaj zarówno o bezpieczeństwo, jak i koszta eksploatacji. Eksperci firmy Textar przyjrzeli się problemowi ignorowania odpowiedniego doboru klocków i tarcz oraz wykazali zagrożenia z nim związane.

Odpowiedni dobór tarcz i klocków w pojazdach użytkowych

Hamulce są niezwykle ważne dla bezpieczeństwa, zwłaszcza w pojazdach użytkowych ze względu na ich rozmiary, wagę i sposób eksploatacji. Większa masa pojazdów użytkowych wymaga większej siły hamowania, aby zapewnić bezpieczne zatrzymanie i uniknąć kolizji. Niesprawne hamulce wydłużają drogę hamowania, stanowiąc zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Awarie hamulców, choć niezbyt częste, mogą wystąpić, szczególnie przy stosowaniu wadliwych lub nieodpowiednich części. Z badań wynika, iż niesprawny układ hamulcowy lub uszkodzone części są przyczyną 30% wypadków samochodów ciężarowych. Eksperci Textar ostrzegają przed pękaniem tarcz hamulcowych, które może być skutkiem niedopasowania klocków i tarcz.

Pękanie tarcz hamulcowych następuje w wyniku naprężeń i wysokich temperatur, prowadząc do powstawania mikroskopijnych pęknięć, które z czasem się powiększają. Pęknięcia te usuwają materiał cierny z klocka hamulcowego, powodując jego nierównomierne zużycie, a w skrajnych przypadkach choćby uszkodzenie klocka. Może to mieć poważne konsekwencje podczas awaryjnego hamowania, zwłaszcza w pojazdach użytkowych.

Podczas testów porównawczych, Textar sprawdził jakość i trwałość losowo dobranych części zamiennych, kontrolując 33 produkty innych marek. Testy obejmowały 250 cykli hamowania, symulując temperaturę do 750°C i ciśnienie 3 barów, a ich średnia temperatura wyniosła 450°C. Niektóre produkty uległy awarii już w połowie testu, po 120 cyklach hamowania, co w realnych warunkach oznaczałoby awarię hamulców i zagrożenie na drodze.

Testy wykazały, iż niedopasowanie klocków i tarcz hamulcowych (np. pod względem twardości) powoduje powstawanie pęknięć w tarczy już po kilku ostrych hamowaniach, a zjawisko to pogłębia się z każdym kolejnym hamowaniem. Niekompatybilne części wpływają negatywnie na bezpieczeństwo i przyspieszają zużycie klocków hamulcowych, co zwiększa częstotliwość wymian i koszty eksploatacji.

Zalecenia dla mechaników i zarządców flot:

  • Używaj dopasowanych do siebie części renomowanych marek.
  • Regularnie sprawdzaj tarcze hamulcowe pod kątem pęknięć i zużycia.
  • Przestrzegaj wytycznych producenta dotyczących wymiany części.

Stosowanie się do tych zaleceń zwiększa niezawodność, obniża koszty eksploatacji i poprawia bezpieczeństwo na drodze.

Idź do oryginalnego materiału