Pesa dostarczy nowe Twisty do Krakowa. Wielomilionowa umowa podpisana!

3 tygodni temu

W sumie, do stolicy Małopolski trafi 30 pojazdów typu Twist 3.0., wszystkie będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację. – Pierwszy z nowych tramwajów trafi do nas w 2028 roku, a ostatni w 2029 – zapewniają władze Krakowa.

Prezesi: Pesy Krzysztof Zdziarski i krakowskiego MPK Rafał Świerczyński podpisali w krakowskim magistracie umowę, na mocy której bydgoski producent taboru dostarczy Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacji w Krakowie nowoczesne tramwaje typu Twist 3.0., a w sumie do Małopolski trafi ich 30, będą to – jak słyszymy w Pesie – dwukierunkowe tramwaje o długości ponad 33 metrów. – Jest to pierwsza we współczesnej historii MPK dostawa nowych wagonów dwukierunkowych do Krakowa – zdradza Piotr Mazurek z Pesy.

  • Nitro-Chem zwiększy produkcję materiałów wybuchowych. Jest umowa z Grupą Azoty

Milionowy kontrakt podpisany

Aby móc zakupić tramwaje, krakowskie MPK musiało aplikować o dodatkowe środki w ramach programu FEnIKS z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na ten cel, do Małopolski trafiły blisko 74 miliony złotych. – Całkowity koszt kontraktu wynosi 558,5 mln zł netto – dodaje Mazurek. Przedstawiciele krakowskiej strony starają się także o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy. – Złożyliśmy również wnioski o preferencyjne pożyczki z KPO w wysokości 750 mln zł, które chcemy wykorzystać na zakup kolejnych nowych tramwajów – mówi prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński. Dodajmy, iż Kraków ma już w swoich planach zakup kolejnych tramwajów – w sumie niemal 60, z czego połowę mają stanowić pojazdy jednokierunkowe o długości ponad 43 m, a drugą połowę stanowią tramwaje jednokierunkowe o długości przeszło 33 m i na ten cel umowy ramowe z bydgoską Pesą, krakowskie MPK już podpisało.

Tramwaj Twist trafi do Krakowa. Kiedy pierwsze pojazdy będą dostarczone?

Na mocy podpisanej umowy, pierwszy z nowych tramwajów Twist 3.0., trafi do stolicy Małopolski na początku 2028 roku, zaś ostatni – trzydziesty – dwanaście miesięcy później, tj. w 2029 r. – Każdy z nowych tramwajów będzie miał ponad 33 metry długości, niską podłogę, klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących oraz platformy i wydzieloną przestrzeń dla wózków inwalidzkich – wylicza Piotr Mazurek z Pesy. Najważniejszą cechą nowych pojazdów – jak słyszymy – jest ich dwukierunkowość, tj. będą mogły kursować wszędzie tam, gdzie nie ma pętli do zawracania. – Znajdą zastosowanie m.in. podczas remontów torowisk, jak dzieje się to w tej chwili przy moście Grunwaldzkim czy w Nowej Hucie w rejonie Wzgórz Krzesławickich, ale także na nowych trasach, jakie są planowane m.in. na Azory czy do Szpitala Uniwersyteckiego – dodaje Mazurek.

Pesa obecna jest w Krakowie od niemal dekady, bo to wtedy do Małopolski trafiały pierwsze pojazdy wyprodukowane przez bydgoskiego producenta, a były to „Krakowiaki” – wówczas najnowocześniejsze i najdłuższe tramwaje w kraju. Twisty, jakie w najbliższych latach zostaną dostarczone do Krakowa, będą pojazdami komfortowymi, ekologicznymi, cichymi i energooszczędnymi. – Dwukierunkowe tramwaje, które dostarczymy, zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i łatwości obsługi przez motorniczych. Połączyliśmy w nich najnowsze rozwiązania technologiczne z doświadczeniem zdobytym przy realizacji dostaw dla wielu polskich i europejskich miast – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.

Idź do oryginalnego materiału