W nagłych przypadkach, które nie wymagają natychmiastowej interwencji ratunkowej, mieszkańcy Wielkopolski mogą skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, czyli tzw. wieczorynek. Na terenie województwa funkcjonują 42 takie placówki, które przejmują opiekę nad pacjentami poza godzinami pracy przychodni POZ.
Punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej będą dyżurować w trybie ciągłym przez cały świąteczno-noworoczny okres. Dyżury rozpoczną się już we wtorek 23 grudnia o godzinie 18:00 i – z krótkimi przerwami wynikającymi z harmonogramu – potrwają aż do 7 stycznia rano. Oznacza to, iż przez święta, weekendy oraz przełom roku pacjenci mają zapewniony stały dostęp do lekarza i pielęgniarki.
Z pomocy w „wieczorynce” warto skorzystać m.in. w przypadku nagłego zachorowania, infekcji, bólu brzucha, wymiotów, biegunki, zaostrzenia choroby przewlekłej czy sytuacji, gdy dotychczas stosowane leczenie nie przynosi efektów, a oczekiwanie na ponowne otwarcie przychodni mogłoby pogorszyć stan zdrowia.
W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjenci mogą bezpłatnie uzyskać poradę lekarską lub pielęgniarską, skorzystać z zabiegów pielęgniarskich, takich jak zastrzyk, a w uzasadnionych przypadkach otrzymać e-receptę lub zwolnienie lekarskie. NFZ podkreśla jednak, iż punkty te nie są przeznaczone do wizyt kontrolnych, wydawania zaświadczeń o stanie zdrowia ani kierowania do specjalistów.
Istotną informacją dla osób wyjeżdżających na święta jest brak rejonizacji. Aby skorzystać z pomocy w „wieczorynce”, nie potrzeba skierowania ani przypisania do konkretnej placówki. Można zgłosić się do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od miejsca zamieszkania. Wyjątkiem są wizyty domowe – w takim przypadku należy ustalić, która placówka obsługuje dany rejon.
Szczegółowa lista adresów punktów NiŚOZ, mapy rejonów wyjazdowych oraz informacje o Izbach Przyjęć i Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych dostępne są na stronie internetowej Wielkopolskiego Oddziału NFZ (TUTAJ). Pomocne informacje można także uzyskać całodobowo, dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta pod numerem 800 190 590.
NFZ przypomina jednocześnie, iż w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, takich jak objawy zawału serca, udaru czy poważne urazy, nie należy kierować się do „wieczorynki”. W takich przypadkach konieczna jest pilna pomoc w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym lub wezwanie zespołu ratownictwa medycznego pod numerami 112 lub 999.

2 godzin temu










