Pierwsza łopata pod S74 jeszcze w tym roku

1 dzień temu
Zdjęcie: Pierwsza łopata pod S74 jeszcze w tym roku


Niewykluczone, iż jeszcze w tym roku rozpocznie się realizacja jednej z największych inwestycji drogowych w historii Kielc. Zapowiadana od wielu lat przebudowa drogi ekspresowej numer S74 mimo, iż wzbudza wiele kontrowersji ma być przeprowadzona bez większych zmian w projekcie.

Szczegóły przedsięwzięcia były jednym z tematów wtorkowego (3 czerwca) posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Tomasz Kościelecki, zastępca dyrektora ds. inwestycji kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, iż w tej chwili trwa procedura w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

– W tej chwili jesteśmy na etapie ponownej oceny oddziaływania projektu na środowisko. Liczmy na to, iż ta kwestia zostanie niebawem rozstrzygnięta. Oczywiście będzie to także związane z konsultacjami społecznymi. Przewidujemy, iż ZRID zostanie wydany w czwartym kwartale tego roku. Wtedy też rozpoczną się fizyczne roboty budowlane – mówi.

Inwestycja ma być wykonana w ciągu 19 miesięcy z uwzględnieniem przerw na czas zimy. Tomasz Kościelecki dodaje, iż GDDKiA jest otwarta na dialog w sprawie rozwiązań, które mogą usprawnić ruch lokalny w rejonie planowanej inwestycji. Zastrzega jednak, iż są to jedynie poprawki, a nie znaczące zmiany dotyczące np. modyfikacji przebiegu trasy.

Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc informuje, iż prace nad tymczasową organizacją ruchu na czas przebudowy drogi ekspresowej jeszcze trwają. najważniejsze uzgodnienia dotyczą zachowania przejazdu przez miasto na osi północ-południe ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji zbiorowej. Zapewnia przy tym, iż ratusz przez cały czas prowadzi rozmowy w sprawie korekt w projekcie.

– Chodzi m.in. o zapewnienie, iż drogi rowerowe nie będą przerywane. Do tej pory część z nich miała kończyć się ślepo. W tym momencie w kilku punktach są to drogi pieszo-rowerowe jednak w większości miejsc udało się odizolować ruchu pieszy od rowerowego. To także odsunięcie ekranów akustycznych do budynków mieszkalnych. Przykładowo w pierwotnej wersji w pobliżu jednego z bloków przy ul. Warszawskiej miały one stanąć około półtora metra od ściany. Teraz jest to około 6-8 m – tłumaczy.

– Kolejnym uzgodnieniem jest dołożenie przy stacji kolejowej Kielce Piaski wiaduktu pieszo-rowerowego z windami między ul. Hubalczyków, a węzłem Kielce Zachód. To także przeprojektowanie skrzyżowania ul. Jesionowej i Klonowej. w tej chwili można tam skręcić jedynie z ul. Klonowej w ul. Jesionową lub z ul. Jesionowej w ul. Klonową. Chcielibyśmy aby funkcjonowały tam przejazdy we wszystkich kierunkach. choćby jeżeli nie od razu będą w pełni uruchomione to w ten sposób uzyskamy alternatywne rozwiązanie w przypadku awaryjnej sytuacji i potrzebie skomunikowania miasta przez ul. Jesionową. Pamiętajmy, iż zgodnie z dotychczasową propozycją wykonawcy cały ruch byłyby skierowany na ul. Klonową – wskazuje Łukasz Syska.

Z kolei Rafał Pustuł, kierownik budowy z firmy INTERCOR sp. z.o.o. odpowiedzialnej za realizację przedsięwzięcia informuje, iż w pierwszy etap tymczasowej organizacji ruchu zakłada utrzymanie ruchu na odcinku od węzła Kielce-Zachód do ul. Warszawskiej.

– Następie w związku z przystąpieniem do budowy tunelu w ciągu S74, między ul. Klonową i Warszawską oraz wiaduktu w ciągu ul. Warszawskiej planujemy wyłączenie z użytku odcinka drogi w ciągu al. Świętokrzyskiej. Próbujemy zrobić wszystko żeby zminimalizować utrudnienia. Stąd plan wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta i poprowadzenia go objazdem. Tak aby z tego układu komunikacyjnego mogli w jak największym stopniu korzystać mieszkańcy miasta – podkreśla.

W czasie robót budowalnych ruch tranzytowy ma być przeniesiony na trasę S73 przebiegającą przez miasto z północy na południe w ciągu ul. Radomskiej i al. Solidarności.

– Wiadomo, iż obie drogi łączą się z trasą ekspresową S7 – przypomina Rafał Pustuła.

Koszt kieleckiego odcinka S74 ma wynieść ponad 713 mln zł. Inwestycja obejmująca około pięciokilometrowy fragment drogi od węzła Kielce Zachód na drodze ekspresowej S7 do skrzyżowania z węzłem Kielce Bocianek pierwotnie miała zakończyć się w lipcu 2026 roku. Z uwagi na opóźnienia w procedurach formalno-prawnych termin ten przesunięto.

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową i Warszawską. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad tunelem biegnącym pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 przewidziano obsługę ruchu pieszego i rowerowego.



Idź do oryginalnego materiału