Pierwsze jeździł do Ustrzyk Dolnych, potem zmienił trasę. Teraz zniknie całkowicie

1 godzina temu

Pierwszy regularny tygodniowy pociąg kursujący od poniedziałku do piątku na trasie Rzeszów Główny – Ustrzyki Dolne – Rzeszów Główny wyruszył na tory 10 marca 2025 roku. Była to nowa organizacja połączeń na tym odcinku, która obejmowała także kursy w weekendy. W soboty i niedziele pociąg wyjeżdżał raz z Rzeszowa i raz z Ustrzyk Dolnych. W ostatnich miesiącach połączenia te funkcjonowały jako ważna oferta kolejowa w regionie.

W czasie kursowania w dni powszednie skład wyjeżdżał z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych dwa razy dziennie, analogicznie dwa razy kursował z Ustrzyk do Rzeszowa. Weekendowa organizacja ruchu obejmowała natomiast pojedyncze kursy w każdą stronę.

Zawężenie ruchu od 3 listopada

3 listopada 2025 roku z rozkładu jazdy zniknęło połączenie kolejowe łączące bezpośrednio Rzeszów z Ustrzykami Dolnymi. Decyzja ta była podyktowana prowadzonymi robotami na odcinku od Zagórza do Ustrzyk Dolnych, a w szczególności koniecznością całodobowego zamknięcia torowego z powodu przebudowy mostu kolejowego w kilometrażu 115. W związku z zamknięciem fragmentu linii połączenia Rzeszów – Ustrzyki Dolne zostały skrócone do stacji Zagórz. Oznaczało to, iż choć pociągi nie dojeżdżały już do Ustrzyk Dolnych, zachowano obsługę odcinka prowadzącego do Zagórza, uznawanego za kolejową bramę w Bieszczady.

https://wbieszczady.pl/aktualnosci/poranny-pociag-z-bieszczad-bez-wjazdu-do-centrum-miasta-budzi-to-wiele-pytan/lSXCXwaoPeZ5uACaGrk2

Obowiązujący rozkład do 13 grudnia

Zgodnie z obowiązującym rozkładem, do 13 grudnia 2025 roku pociągi z Rzeszowa Głównego w kierunku Zagórza będą odjeżdżały w dni powszednie o godzinach 04:57, 11:58 oraz 16:27. Pierwszy z tych pociągów dotrze do Zagórza o 08:17, drugi o 15:42, a trzeci o 19:48. W kierunku powrotnym składy wyruszać będą ze stacji Zagórz o 15:17 oraz 17:54, z planowanym przyjazdem do Rzeszowa odpowiednio o 18:39 i 21:06. W weekendy utrzymano jedno połączenie: wyjazd z Rzeszowa o 04:57, kurs powrotny z Zagórza o 15:24.

Po zmianie rozkładu jazdy, która wejdzie w życie 14 grudnia 2025 roku, pociąg z Rzeszowa Głównego do Zagórza i z powrotem zniknie z rozkładu jazdy. Termin ten poprzedza rozpoczęcie kolejnego etapu modernizacji. Od 15 grudnia 2025 roku planowane jest uruchomienie prac na dalszym fragmencie linii nr 108 – odcinku Nowy Zagórz – Jasło. Zamknięcie tego odcinka oznacza, iż komunikacja kolejowa w południowo-wschodniej części regionu pozostanie w znacznym zakresie ograniczona.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Retro Express Bieszczady wyrusza na tory. Takiej trasy jeszcze nie było

Choć wstępnie zapowiadane jest, iż remont odcinka Zagórz – Ustrzyki Dolne ma zakończyć się w połowie grudnia, przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich do Ustrzyk Dolnych nie nastąpi natychmiast. Według wstępnych zapowiedzi, regularne kursy mogą powrócić tam dopiero za około dwa lata. Tak długi okres wynika z konieczności skoordynowania prac modernizacyjnych na całej magistrali oraz z zapewnienia warunków technicznych i organizacyjnych dla bezpiecznej eksploatacji.

Ograniczenia eksploatacyjne

W praktyce przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinkach L108 (Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne) oraz L107 (Zagórz – Łupków) jest ograniczone nie tylko stanem torowisk, ale także brakiem dostępu do zaplecza serwisowo-utrzymaniowego POLREGIO S.A. w Rzeszowie. Zaplecze to jest niezbędne do wykonywania obowiązkowych przeglądów taboru (P1, P2, P3), tankowania, napraw bieżących oraz innych czynności przygotowawczych technicznie wymaganych przed dopuszczeniem pojazdów do ruchu.

W sytuacji, gdy fragmenty linii są odizolowane i pozbawione dostępu do niezbędnej infrastruktury obsługowej, eksploatacja taboru na tych fragmentach byłaby niezgodna z przepisami bezpieczeństwa. W związku z tym operator świadczący usługę przewozową – POLREGIO – nie podejmie się wykonywania kursów na odizolowanych odcinkach bez zapewnienia adekwatnego zaplecza technicznego.

Idź do oryginalnego materiału