W miniony weekend wykonawca Tramwajów Warszawskich podłączył sieć trakcyjną na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i św. Bonifacego. Pozwoliło to na przeprowadzenie na Stegnach pierwszych testowych przejazdów – najpierw do pętli dojechał tramwaj pomiarowy, a następnie tramwaje liniowe typu Hyundai, które już niedługo będą wozić pasażerów na tej trasie.
Przebieg trasy na Stegny
Cała odnoga wilanowskiej trasy na Stegny liczy ok. 800 m długości – składa się na nią 1800 metrów toru pojedynczego. Na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Św. Bonifacego powstał pełny węzeł rozjazdowy. Dalej nowe torowisko poprowadzone jest w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami – na sporym odcinku jest już pokryte rozchodnikiem. Na Stegnach powstaje też nowy układ drogowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie i dwie zawrotki – w pobliżu ul. Batumi i przy pętli.
Cała trasa kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową, zlokalizowaną przy szkole podstawowej im. Raoula Wallenberga i kościele pw. NMP Matki Miłosierdzia. Stanowiska dla autobusów będą tuż obok peronów tramwajowych (zaplanowano też wspólne przystanki). Powstał też rozjazd z myślą o możliwej przyszłej rozbudowie trasy. Dopełnieniem całej inwestycji będzie zieleń – pojawi się kilkadziesiąt drzew w standardzie warszawskim oraz ponad kilka tysięcy krzewów.
Kiedy otwarcie nowej trasy?
Trasa na Stegny jest przejezdna, co nie oznacza końca prac. W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kontynuować roboty przy torowisku, asfaltowaniu jezdni oraz roboty brukarskie, a tramwajarze będą prowadzić dalsze testy. Trasa zostanie udostępniona latem – dojedzie tu linia nr 19, która zabierze pasażerów ze Stegien i Dolnego Mokotowa w kierunku Dworca Centralnego i ciągu al. Jana Pawła II.
Odnoga wzdłuż ul. Św. Bonifacego na Stegny stanowi rozszerzenie – jako opcja – kontraktu na budowę głównej trasy do Miasteczka Wilanów, z której pasażerowie korzystają od zeszłego roku. Dzięki realizacji tej trasy komunikacją szynową zostanie objęte osiedle na Stegnach.