Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił szczegółowe wytyczne dotyczące bezpiecznych zakupów podczas wyprzedaży poświątecznych i noworocznych. Eksperci zwracają szczególną uwagę na konieczność weryfikacji ofert przed dokonaniem zakupu.
Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce
Co musi zawierać oferta?
Zgodnie z prawem, każda oferta sprzedaży powinna zawierać komplet informacji, w tym:
- Dokładny opis produktu lub usługi
- Dane identyfikacyjne i kontaktowe sprzedawcy
- Adres do składania reklamacji
- Pełną cenę wraz z podatkami i dodatkowymi opłatami
- Informację o personalizacji ceny
Ochrona przed manipulacją cenową
Wprowadzona dyrektywa omnibus wymaga od sprzedawców informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni. Ma to przeciwdziałać sztucznym wyprzedażom, polegającym na wcześniejszym zawyżaniu cen. Zabronione jest również stosowanie fałszywych informacji o ograniczonej dostępności produktów. UOKiK radzi, by zawsze sprawdzać wcześniejszą cenę i upewnić się, iż nie jesteśmy wprowadzani w błąd.
Przy zakupach internetowych konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny, liczone od momentu otrzymania towaru. jeżeli sprzedawca nie poinformował o prawie do odstąpienia, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Wystarczy wysłać oświadczenie o odstąpieniu w wyznaczonym terminie.
Reklamacje i niezgodność z umową
W przypadku wadliwego towaru konsument może żądać naprawy lub wymiany produktu. Przy istotnej niezgodności z umową możliwe jest również żądanie obniżenia ceny lub odstąpienie od umowy. Szczegółowe informacje na temat praw konsumenta dostępne są na stronie prawakonsumenta.uokik.gov.pl.