Piwo królem alkoholi w Polsce. 72% paragonów z alkoholem to zakupy piwa

bstok.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Piwo królem alkoholi w Polsce. 72% paragonów z alkoholem to zakupy piwa


Alkoholowe preferencje Polaków – nowy raport o naszych zakupach

Piwo, wódka czy może wino? Jakie alkohole najczęściej lądują w koszykach Polaków i kiedy najchętniej je kupujemy? Najnowsze badanie ekspertów z aplikacji PanParagon rzuca światło na zakupowe zwyczaje rodaków w kontekście napojów wyskokowych.

Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon wyjaśnia: „PanParagon to popularna aplikacja do wyszukiwania promocji i przechowywania paragonów. Co miesiąc do naszego systemu trafia ok. 2 mln dowodów zakupów. Tak liczne anonimowe dane są cennym źródłem wiedzy o preferencjach konsumentów, aktualnych cenach czy najnowszych trendach zakupowych.”

Piwo królem polskich koszyków

Analiza paragonów z okresu od czerwca 2024 do maja 2025 roku pokazuje jednoznacznego faworyta. Aż 72,19% wszystkich paragonów z alkoholem zawierało piwo. Na drugim miejscu znalazła się wódka (14,49%), a podium zamyka wino (11,07%). Pozostałe alkohole, takie jak likiery, whisky czy rum, stanowiły już znacznie mniejszy odsetek zakupów.

Antonina Grzelak komentuje: „Warto zauważyć, iż piwo może być wybierane przez Polaków częściej niż wódka czy wino, nie tylko ze względu na walory smakowe oraz przystępną cenę, ale także ze względu na niższą zawartość alkoholu. Mniejszy procent może powodować, iż konsumenci traktują piwo jak napój mniej zobowiązujący, po który można sięgać spontanicznie, np. przy obiedzie czy przy spotkaniu ze znajomymi.”

Weekendowe wzrosty i poniedziałkowe spadki

Ciekawe wnioski płyną z analizy zakupów w poszczególne dni tygodnia. Największy odsetek paragonów z alkoholem przypada na niedzielę – 8,77%. Tuż za nią plasują się sobota (7,40%) i piątek (6,95%).

„Z naszych danych wynika, iż najmniejszy udział paragonów z alkoholem na liście w porównaniu do ogólnej liczby transakcji odnotowaliśmy w poniedziałki. Tylko 4,65 proc. dowodów zakupu z tego dnia zawierało napoje wyskokowe. Ich udział jest o około połowę mniejszy niż w niedzielę”, wyjaśnia Antonina Grzelak.

Sezonowe trendy i napoje bezalkoholowe

Szczyt zakupów alkoholu przypada na miesiące letnie – czerwiec (7,02%), lipiec (6,98%) i sierpień (7,35%). Najmniej alkoholu kupujemy w lutym (5,41%).

Jeśli chodzi o napoje bezalkoholowe, mimo rosnącej popularności ich udział w zakupach pozostaje stosunkowo niewielki. Antonina Grzelak podsumowuje: „Faktem jest, iż trend napojów bezalkoholowych jest znacznie bardziej zauważalny w polskich sklepach. Jednak w zestawieniu z alkoholem częstotliwość zakupu trunków 0 proc. jest przez cały czas dużo niższa. Większość konsumentów przez cały czas chętnie wybiera klasyczne alkohole, co jest szczególnie widoczne poza sezonem letnim.”

Idź do oryginalnego materiału