Podkarpacie zyska nowe połączenia dalekobieżne. PKP Intercity uruchomi nowe trasy
PKP Intercity planuje historyczną zmianę w swojej siatce połączeń. Dzięki nowemu taborowi – hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym oraz klasycznym składom spalinowym – do pociągów dalekobieżnych wsiądzie prawie pół miliona osób, które od lat nie miały takiej możliwości. Dodatkowo 3,5 mln Polaków zyska większą dostępność do połączeń w swojej okolicy.
Nowa oferta obejmie także 14 miejscowości, do których pociągi pasażerskie nie kursowały od dekad. Do Czaplinka i Złocieńca składy powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzel i Wielbarka – po 30 latach, a do Człuchowa i Czarnego – po 20 latach. Dzięki temu około 440 tys. mieszkańców ponownie uzyska dostęp do dalekobieżnych połączeń kolejowych.
Nowe trasy przez małe i średnie miasta
35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 spalinowe składy obsłużą kilkanaście nowych tras. Wśród nich znajdą się m.in.:
-
Warszawa – Łomża (przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo),
-
Białystok – Gdynia (przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy),
-
Kraków – Gdynia (przez Katowice, Tarnowskie Góry, Łódź, Płock, Grudziądz, Sztum),
-
Warszawa – Białystok (przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski),
-
Kraków – Hrubieszów (przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość),
-
Warszawa – Hrubieszów (przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość),
-
Gdynia – Kostrzyn (przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski),
-
Poznań – Kostrzyn (przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski),
-
Kraków – Zagórz (przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok),
-
Kraków – Jelenia Góra (przez Nysę, Świdnicę),
-
Warszawa – Gdynia (przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz),
-
Gdynia – Szczecin (przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Pierwsza nowa trasa – Gorzów Wielkopolski – Poznań – zostanie uruchomiona już w grudniu 2025 roku.

PKP Intercity
Nowy tabor dla lokalnych połączeń
Aby zrealizować projekt, PKP Intercity ogłosiło przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów. Kolejne połączenia będą uruchamiane sukcesywnie wraz z dostawami nowych pojazdów.
Na początku 2027 roku do przewoźnika trafi pierwszy z 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych produkowanych przez firmę NEWAG. Wszystkie zostaną dostarczone do końca drugiego kwartału 2029 roku. Z kolei bydgoska PESA buduje 16 lokomotyw hybrydowych, które będą mogły kursować zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i bez sieci trakcyjnej.
To właśnie te pojazdy umożliwią powrót pociągów do wielu małych i średnich miast, m.in. Suwałk, Augustowa, Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Głogowa czy Leszna.
Komfort i bezpieczeństwo na nowym poziomie
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zaoferują 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Komfort podróży zapewnią:
-
klimatyzacja, ergonomiczne fotele i indywidualne oświetlenie,
-
gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu,
-
specjalne strefy dla osób z ograniczoną mobilnością,
-
przestrzeń dla rodzin z dziećmi z wbudowanymi stolikami do gier,
-
miejsca na rowery, w tym elektryczne,
-
automaty vendingowe i przedział drużyny konduktorskiej.
Bezpieczeństwo pasażerów podniesie Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS, który zwiększa niezawodność prowadzenia składów i minimalizuje ryzyko wypadków.
Kolej bliżej ludzi
Nowa strategia PKP Intercity to krok w stronę wyrównywania szans komunikacyjnych mieszkańców małych i średnich miejscowości. Po dekadach przerwy pociągi dalekobieżne wrócą na lokalne stacje, zapewniając dostęp do wygodnych i ekologicznych podróży.