PKP myśli o modernizacji linii nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany. „Wąskie gardło” komplikuje przewozy

3 dni temu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji związanej z modernizacją linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany.

Przetarg obejmuje studia wykonalności, usługi doradcze, analizy, przygotowanie przedsięwzięcia i projektu, oszacowanie kosztów, usługi architektoniczne, inżynieryjne i planowania

Linia kolejowa nr 35 na odcinku Chorzele – Szczytno zlokalizowana jest na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz mazowieckiego w powiatach: szczycieńskim, przasnyskim, na terenach gmin (wieś i miasto): Szczytno, Wielbark, Chorzele. Natomiast na odcinku Ostrołęka – Grabowo zlokalizowana jest na terenie województwa mazowieckiego w powiecie ostrołęckim, na terenach gmin (wieś i miasto) Ostrołęka, Olszewo – Borki, Rzekuń.

– Linia kolejowa nr 35 w powiązaniu z liniami kolejowymi nr 6, 36 i 219, stanowi najkrótszą pod względem geograficznym trasę łączącą Białystok z Olsztynem. Znalazło to odzwierciedlenie w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, w którym na linii nr 35 w stanie pożądanym w 2030 r. przewidziano przewozy międzywojewódzkie w liczbie 4-5 par pociągów na dobę (kierunek Białystok – Olsztyn – Białystok) – informuje PKP PLK.

– Potencjał trasy prowadzącej od granicy wschodniej kraju do portów trójmiejskich, przebieg przez tereny słabo zaludnione oraz korzystny układ geometryczny linii nadaje jej cech korytarzowych i sprzyja prowadzeniu przewozów towarowych, zwłaszcza o charakterze specjalistycznym oraz wysokiego ryzyka. Na linii kolejowej nr 35 można prowadzić także, choć z większym współczynnikiem wydłużenia trasy, przewozy z kierunku węzła warszawskiego (z linii kolejowej nr 29) lub z kierunku Pilawy (tj. towarowej linii obwodowej dla Warszawskiego węzła kolejowego) – czytamy.

Pogodzenie ruchu pasażerskiego i towarowego wymaga jednak odpowiedniej zdolności przepustowej. Pozostawienie „wąskiego gardła” pomiędzy Chorzelami a Szymanami oba rodzaje przewozów będzie komplikować.

W toku eksploatacji linii kolejowych objętych projektem PKP PLK zidentyfikowały następujące niedogodności:

  • brak dobrego skomunikowania pomiędzy województwami warmińsko-mazurskim i mazowieckim,
  • jednokierunkowy dojazd do Portu Lotniczego Olsztyn – Mazury w Szymanach – brak możliwości bezpośredniego dojazdu od strony Ostrołęki,
  • niskie parametry techniczno-eksploatacyjne infrastruktury eksploatowanej w tej chwili na odcinku linii kolejowej nr 35 objętym zakresem projektu;
  • brak możliwości bezpośredniego dojazdu do stacji Olsztyn bez zmiany czoła pociąg na stacji Szczytno.

Realizacja projektu ma pozwolić na poprawę warunków prowadzenia ruchu kolejowego pasażerskiego i towarowego, dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju, podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego, utworzenia dogodnego ciągu transportowego pomiędzy północnym Mazowszem a Warmią i Mazurami, w szczególności do przewozu towarów, zwiększenie dostępności bocznicy podstrefy ekonomicznej w Chorzelach, a także zwiększenie dostępności Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach, umożliwienie dojazdu do stacji Olsztyn bez zmiany czoła pociągu na stacji Szczytno, umożliwienie wjazdu do miasta Ostrołęka w ciągu linii nr 29.

ren

Idź do oryginalnego materiału