Place zabaw z atestem – 4 podstawowe akty prawne i ważne przepisy

tarnobrzeg.info 1 miesiąc temu

Place zabaw z atestem – najważniejsze standardy bezpieczeństwa

Różne atrakcje na świeżym powietrzu pozytywnie wpływają na rozwój maluchów w wielu aspektach. Jakie normy spełniają place zabaw z atestem i o czym powinni pamiętać zarządcy oraz właściciele takich obiektów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

  • Producent placów zabaw może złożyć deklarację zgodności z normami na własną odpowiedzialność lub uzyskać atest od certyfikowanej jednostki.
  • Wszelkie zmiany w atestowanym zestawie (np. dodanie kolejnych elementów, przesunięcia obiektów podczas montażu) wygaszają certyfikat.
  • Okresowe kontrole stanu placu zabaw należy przeprowadzać przynajmniej raz na pięć lat.

Huśtawki, karuzele, piaskownice, drabinki, tory przeszkód, zjeżdżalnie, ścianki wspinaczkowe i inne obiekty są nieodzownym elementem publicznych parków, szkół, przedszkoli czy rodzinnych osiedli. Zestawy zabawowe poprawiają nie tylko koordynację ruchową oraz pozostałe umiejętności motoryczne, ale też sprzyjają interakcjom dzieci w różnym wieku – mają okazję kształcić ważne umiejętności społeczne. Ważne, by poszczególne elementy pozostawały stabilne i sprawne. Producent placów zabaw, który oferuje bezpieczne nowoczesne place zabaw z atestem to gwarancja najwyższych standardów jakości i bezpieczeństwa.

Weryfikacją spełniania obowiązujących norm zajmują się uprawnione podmioty badawcze

Deklaracja zgodności producenta oznacza de facto oświadczenie wytwórcy o zgodności z określonymi wymaganiami – certyfikaty są jej potwierdzeniem przez niezależną od producenta instytucję lub firmę. Stosowne uprawnienia ma np. Polskie Centrum Badań i Certyfikacji oraz wiele instytutów i prywatnych przedsiębiorstw. Atestowane place zabaw dla dzieci są zgodne z:

  • zestawem norm PN-EN 1176 (11 części dot. grup obiektów oraz wymogi względem nawierzchni);
  • normą PN-EN 1177 (dot. amortyzacji upadków przez podłoże);
  • w przypadku urządzeń siłowni zewnętrznych – normą PN-EN 16630.

Każdy element wyposażenia placu zabaw wymaga precyzyjnego montażu i zachowania odpowiednich odległości pomiędzy poszczególnymi obiektami. Wiele aspektów w tym zakresie reguluje także ministerialne rozporządzenie ws. warunków technicznych. Wszelkie modyfikacje względem certyfikowanej konstrukcji sprawiają, iż atest traci ważność. Drewniany czy metalowy plac zabaw dla dzieci musi być produkowany w warunkach w pełni zgodnych z przedstawioną dokumentacją.

Nawet najbardziej bezpieczny plac zabaw wymaga regularnych kontroli i prac serwisowych

Ten aspekt reguluje prawo budowlane. W jego świetle place zabaw należą do kategorii małej architektury, które służą codziennej rekreacji. Zgodnie z prawem obowiązek utrzymania należytego stanu technicznego i adekwatności użytkowych spoczywa na właścicielu lub zarządcy. Okresowe kontrole na placach zabaw należy przeprowadzać minimum raz na 5 lat. Są jednak okoliczności i zdarzenia (np. gwałtowne wichury), po których warto dodatkowo upewnić się, czy na miejscu przez cały czas jest bezpiecznie.

Certyfikowane place zabaw muszą mieć również regulamin użytkowania, eksponowany w widocznym miejscu. Powinien zawierać nie tylko zasady (np. maksymalna liczba dzieci, limit wieku, obciążenia, wyłączenia części lub całości w określonych warunkach atmosferycznych etc.), ale też oznaczenia ikonograficzne oraz numery alarmowe czy dane kontaktowe właściciela/zarządcy.

Artykuł sponsorowany

Idź do oryginalnego materiału