Plafon w Oświęcimskim Centrum Kultury – Wyjątkowe Dzieło Witolda Kaczanowskiego

oswiecimonline.pl 6 miesięcy temu

Dowiedz się o wyjątkowym plafonie w Oświęcimskim Centrum Kultury autorstwa Witolda Kaczanowskiego, jednym z największych malowideł w Europie. Poznaj historię, koncepcję artystyczną i styl tego wybitnego artysty.

Plafon w Oświęcimskim Centrum Kultury

Plafon w Oświęcimskim Centrum Kultury – Wyjątkowe Dzieło Witolda Kaczanowskiego

Plafon w sali widowiskowej Oświęcimskiego Centrum Kultury, liczący ponad 370 metrów kwadratowych, jest jednym z największych tego typu malowideł w Europie. Został wykonany przez Witolda Kaczanowskiego, znanego jako Witold-K, w latach 1959-1961. Ten wybitny artysta malarz stworzył swoje dzieło na początku kariery, tuż po ukończeniu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Witold Kaczanowski przy pracy nad plafonem

Historia i Inspiracja

W 1959 roku, Witold Kaczanowski, młody absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, został zaproszony do współpracy przez zespół architektów projektujących Zakładowy Dom Kultury Zakładów Chemicznych w Oświęcimiu. Artysta uznał, iż obecność byłego obozu koncentracyjnego powinna zostać zaakcentowana w wyglądzie obiektu. Jego projekt miał być hołdem złożonym ofiarom, co skłoniło architektów do istotnych zmian w pierwotnym planie.

Wystawa prac Witolda Kaczanowskiego

Koncepcja Artystyczna

Artystyczna wizja Witolda Kaczanowskiego zmaterializowała się poprzez malowidło na suficie, dwa zestawy oświetlenia oraz formę ścian okalających widownię. Plafon, podświetlany strefowo od dołu, dawał wrażenie ruchu namalowanych postaci, które przy wygaszaniu oświetlenia znikały w ciemności. Efekt „rozgwieżdżonego nieba” uzyskiwano dzięki 70 punktom świetlnym w suficie. Białe, półkoliste ściany sali przypominały skrzydła gołębicy – symbol pokoju.

Wystawa prac Witolda Kaczanowskiego

Zmiany i Renowacja

Niestety, pierwotna instalacja świetlna została zdemontowana przed otwarciem obiektu w 1962 roku. Na szczęście, malowidło i efekt „rozgwieżdżonego nieba” przetrwały do dziś. Witold Kaczanowski, który wyjechał na emigrację przed inauguracją, zobaczył swoje dzieło w całości dopiero po ponad 40 latach. W 2011 i 2012 roku artysta odwiedził Oświęcim przy okazji prac renowacyjnych polichromii.

Sala widowiskowa Oświęcimskiego Centrum Kultury

Styl Witolda-K

Styl Witolda-K, jaki ujawnił się w oświęcimskiej polichromii, charakteryzuje całą jego późniejszą twórczość. Artysta upraszczał ludzkie postaci do geometrycznych kształtów, zawsze odwróconych od widza, co symbolizowało samotność człowieka. Motyw ten rozwijał w swoich późniejszych cyklach, takich jak „Czarne Dziury” i „Samotność”.

Efekt „rozgwieżdżonego nieba” na plafonie

Kariera Witolda-K

Witold-K (Wit Kaczanowski) urodził się 15 maja 1932 roku w Warszawie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1964 roku wyjechał do Paryża na stypendium, a w 1968 roku przeniósł się do USA, gdzie mieszkał i tworzył przez wiele lat. Jego prace były wystawiane na ponad 70 wystawach, w tym 40 indywidualnych. w tej chwili mieszka i tworzy w Konstancinie.

Źródło: OCK

Idź do oryginalnego materiału