Pociąg Europejski Kolei Śląskich rozpoczął kursowanie w 20. rocznicę wstąpienia Polski do UE

2 tygodni temu

Dokładnie 1 maja 2004 roku Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Świętując 20. rocznicę tego wydarzenia, 1 maja 2024 roku Pociąg Europejski Kolei Śląskich ze 100 pasażerami na pokładzie wyruszył w swój pierwszy kurs. Pozostanie na torach do końca roku.

Jak poinformował Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, Pociąg Europejski (w specjalnym efektownym designie) wyruszył w środę 1 maja punktualnie o godzinie 12.54 z Katowic do Cieszyna. -To symboliczny kierunek, bo miasto Cieszyn było przez lata podzielone – na część polską i czechosłowacką. Granica państwowa była na Moście Wolności. Dziś, gdy Polska i Czechy są w UE, na moście tym nie ma już kontroli celnych, a miasto stało się ponownie jednym organizmem, będącym dowodem na to, iż wspólnota europejska naprawdę łączy nie tylko państwa, ale przede wszystkim ludzi. A poza tym 1 maja właśnie w Cieszynie zorganizowano Piknik Europejski z wieloma atrakcjami (m.in. kultowym festiwalem „Kino na granicy”). Na imprezę tę zapraszali: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce i Czechach oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i Koleje Śląskie.

W bezpłatne bilety uprawniające do podróżowania 1 maja europociągiem można się było zaopatrzyć w Punkcie Obsługi Pasażera Kolei Śląskich na katowickim dworcu kolejowym. Wszystkie 100 biletów gwałtownie rozdano.

– Aby dostrzec, jak bardzo zmieniła się Polska w ciągu ostatnich 20 lat, wystarczy spojrzeć na krajobraz naszych małych ojczyzn – mówi Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. – Dziś nasze miasta wyglądają zupełnie inaczej niż w maju 2004 roku, gdy przyjmowano nas do europejskiej rodziny. Wspólnym mianownikiem jest nowoczesność, świetna infrastruktura drogowa, znakomicie rozwijająca się gospodarka, a co za tym idzie – konkurencyjność. Przykładem jest nasz region – województwo śląskie, lokujące się w pierwszej dziesiątce najatrakcyjniejszych ośrodków w Europie. Stworzyliśmy miejsce atrakcyjne dla inwestorów, stopniowo odchodzimy od stereotypu nakreślonego przez przemysł ciężki, wykorzystując jego dziedzictwo na rzecz nowoczesnych, przyjaznych środowisku technologii. W ciągu dwóch dekad dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy 13 tys. projektów na kwotę blisko 44,5 mld zł. I co ważne, najlepsze wciąż jest przed nami, bo aktualna perspektywa to 5,14 mld euro – środki największe w historii województwa. To szansa dla nas, ale także dla kolejnych pokoleń. Jednak bez unijnej wspólnoty, nie byłoby to możliwe – stwierdził marszałek Chełstowski.

Prezes Kolei Śląskich (pierwszy z lewej) i obsługa europociągu; fot. Koleje Śląskie

Koleje Śląskie, których właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, także rozwijają się dzięki środkom unijnym. Tylko w programie Fundusze Europejskie dla Województwa Śląskiego 2021 – 2027 znalazły się dwie duże inwestycje – jedna w infrastrukturę techniczną, druga w nowoczesny tabor. Do rozbudowy i doposażenia zaplecza technicznego Kolei Śląskich Unia Europejska dopłaci, jak słyszymy, prawie 50 mln zł, a udział środków unijnych w zakupie przez Urząd Marszałkowski nowego taboru dla spółki KŚ wynosi ponad 652 mln zł.

– Dzięki tym środkom konsekwentnie rozwijamy spółkę, która jest bardzo ważna dla mieszkańców regionu – mówi Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich. – Jeżdżą oni coraz bardziej komfortowymi składami, a my mamy możliwość rozwijania siatki połączeń. Koleje Śląskie stały się dobrym i stabilnym pracodawcą. Okazjonalne składy to zresztą nasza specjalność. Po śląskich torach jeździły już pociągi: Korfanty, Powstaniec, Mistrzowie Sportu i Niebo nad Beskidami. Teraz mamy Pociąg Europejski, który wygląda naprawdę imponująco. Zapraszamy na pokład!

– Łącznie z obecną perspektywą finansową Unia Europejska dofinansowała 57 sztuk taboru kolejowego zakupionego przez województwo śląskie w kwocie 1 017 518 000 zł – dodaje Bartłomiej Wnuk, rzecznik KŚ.

(pp)

Idź do oryginalnego materiału