Pociągi będą jeździć o 25 minut krócej. Modernizacja tras na Podkarpaciu

1 tydzień temu
Dzięki modernizacji linii kolejowych na Podkarpaciu podróżni będą mieli zapewniony szybszy przejazd pociągami w bardziej komfortowych warunkach. (Fot. Archiwum)

W ub. tygodniu na Podkarpaciu i w Małopolsce PKP PLK podpisało trzy umowy o łącznej wartości 3 miliardów złotych na modernizację ważnych linii kolejowych na południu kraju. To kolejny krok Polskich Linii Kolejowych w kierunku walki z wykluczeniem komunikacyjnym i rozwoju szybkiej oraz bezpiecznej kolei w Polsce.

Na linii nr 108 zwiększy się prędkość przejazdów pociągów do 120 km na godzinę i skrócony zostanie czas podróży o 25 minut. Podpisanie umowy na modernizację wspomniAnej linii kolejowej na odcinku Jasło- Nowy Zagórz z firmą PORR oznacza, iż wchodzimy w najważniejszą fazę realizacji ogromnego projektu rozwojowego, wartego ponad 1 mld zł. Dzięki inwestycji zapewnimy podróżnym i mieszkańcom lepsze warunki i możliwości komunikacyjne w okolicach Krosna, Sanoka i Nowego Zagórza. Realizacja całego zadania umożliwi skrócenie czasu jazdy o około 25 minut. Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h i towarowych z prędkością 110 km/h.

5 nowych przystanków

Oddanych zostanie do użytku 5 nowych przystanków. Będą one zlokalizowane w: Jaśle, Sobniowie, Krośnie Huta, Krośnie Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy, a w ramach budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówk. Projekt zakończy się w 2029 roku. Pozwoli mieszkańcom Krosna i okolicznych miejscowości na sprawną komunikację po całym regionie. Zmniejszy wykluczenie komunikacyjne i umożliwi zrównoważony rozwój gospodarczy i społeczny. Inwestycja finansowana jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027.

Sprawna i szybka komunikacja kolejowa

Udowadniamy dzisiaj, iż kolej w Polsce jest kołem zamachowym rozwoju gospodarczego i społecznego – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. – Kolejne miliardy złotych przeznaczamy na dostęp do sprawnej i szybkiej komunikacji dla tysięcy mieszkańców miejscowości w Małopolsce i na Podkarpaciu.

Spójny system kolejowy to inwestycje zarówno w stolicach regionów, jak i w mniejszych ośrodkach, do których chcemy szybko, wygodnie i ekologicznie dowozić podróżnych – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA. – Dzięki podpisanym umowom kolejne społeczności lokalne zostaną włączone do sieci transportowej.

Nowość! Bezpośrednie, 35-minutowe połączenie na linii Sandomierz – Padew

900 mln zł przeznaczonych zostanie też na inny istotny subregion Podkarpacia. Modernizację połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska, która wykona prace do drugiego kwartału 2028 r. Przedsięwzięcie obejmuje trasę położoną na pograniczu województw: podkarpackiego i świętokrzyskiego- w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78). Wszystkie będą dostosowane do prędkości 120 km/h.

Na linii Sandomierz – Grębów (linia nr 78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). w tej chwili pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – aktualnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się przejazd na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut.

Zmodernizowane zostaną stacje i przystanki

Ważnym elementem prac na Podkarpaciu będzie lepszy poziom obsługi podróżnych. Zapewnią go zmodernizowane stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Przebudowane obiekty ułatwią dostęp do pociągów. Finansowanie inwestycji również możliwe jest dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Idź do oryginalnego materiału