Dotychczas zakładano prędkość eksploatacyjną 250 km/h. Teraz podniesiono ją do 320–350 km/h. Wszystkie dokumenty i projekty od początku były przygotowywane z myślą o maksymalnych parametrach, dlatego zmiana nie wpłynie znacząco na koszty budowy.
Krótszy czas podróży
Dzięki wyższym prędkościom podróże skrócą się:
- Warszawa – Łódź: krócej o 6 minut,
- Warszawa – Wrocław: krócej o 15 minut,
- Warszawa – Poznań: krócej o 20 minut (czas przejazdu 1 godz. 40 min).
Na zmianach skorzystają także mniejsze miasta, m.in. Kalisz i Sieradz. W dalszych etapach szybsze przejazdy obejmą też trasy do Szczecina i Berlina.
Inwestycja etapami
Pierwszy odcinek linii „Y” (Warszawa – CPK – Łódź) ma być gotowy w 2032 roku, razem z nowym lotniskiem. W 2035 roku planowane jest ukończenie całej trasy, czyli połączenia Łodzi z Wrocławiem i Poznaniem.
Po linii będą kursować nie tylko superszybkie składy, ale też pociągi jadące wolniej – 200–250 km/h.