Trwa budowa obwodnicy Zabierzowa na drodze krajowej nr 79. Odcinek o długości ponad 10 km połączy okolice węzła Modlniczka i Rudawy. Na nowej trasie powstanie m.in. ok. 300-metrowy tunel.
– Obwodnica Zabierzowa przejmie ruch tranzytowy, co poprawi płynność ruchu lokalnego. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach ostatniego GPR przez tę miejscowość przejeżdża codziennie ponad 21 tys. pojazdów, z czego prawie 2,5 tysiąca to ciężarówki – wylicza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowa trasa, o długości 10,3 km, będzie przebiegać po północnej stronie miejscowości. Jej początek zaplanowano przy węźle Modlniczka na S52. Pierwsze 3,5 km zostaną zaprojektowane jako dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W rejonie ul. Kasztanowej zaplanowano tunel o długości 300 metrów, który przebiegnie pod ul. Krakowską. Nad nim pojawi się rondo oraz nowy układ dróg lokalnych.
Dalszy odcinek trasy, wychodząc z tunelu, skieruje się na północ od obecnego przebiegu DK79. Na trasie przewidziano pierwsze rondo, które połączy ul. Szlachecką z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo umożliwi wjazd na obwodnicę z ul. Rodziny Pagenów i ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę.
Na zachodnim odcinku obwodnica przejdzie wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków z Katowicami. Konstrukcja zostanie przygotowana tak, aby w przyszłości mogły tam powstać dwa dodatkowe tory. Koniec obwodnicy przewidziano w Rudawie, gdzie ruch rozdzieli się na istniejącą DK79. Obok ronda planuje się budowę stanowiska do ważenia i kontroli pojazdów.
Na trasie powstaną również dodatkowe obiekty inżynieryjne: cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych w rejonie ul. Kasztanowej. Projekt obejmuje także przebudowę infrastruktury technicznej, w tym sieci energetycznych, telekomunikacyjnych, wodno-kanalizacyjnych i gazowych. W ramach inwestycji zaplanowano odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne oraz oświetlenie drogowe.
Inwestycja powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Jej wykonaniem zajmuje się firma Budimex, a wartość projektu wynosi blisko 676 mln zł.
fot. GDDKiA w Krakowie