Trwa budowa północnej obwodnicy Krakowa. Trasa o długości około 12,5 km połączy węzeł Modlnica na granicy Krakowa z węzłem Kraków Mistrzejowice. W połowie ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, iż kierowcy pojadą nowym odcinkiem krakowskiego „ringu” już we wrześniu 2024 r. Czy to się uda? Znamy stopień zaawansowania prac budowlanych.
Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.
Budowa skończona jest w prawie 91 procentach. Tunele, mosty, wiadukty, mury oporowe są ukończone prawie w 100 procentach.
Powstało w sumie 27 obiektów mostowych (wiadukty, mosty, przepusty) oraz dwa tunele o długości 496 i 653 m. Wybudowano cztery kilometry murów oporowych i cztery węzły drogowe. Najdłuższa estakada biegnie nad potokiem Sudół Dominikański i ma od 565 do 569 m – jezdnia prowadząca w kierunku Nowej Huty jest o 4 m krótsza od łuku w kierunku Modlnicy. Gotowy jest też tunel w Dziekanowicach (496 m), gdzie w wakacje 2023 r. została ułożona betonowa nawierzchnia. 16 stycznia 2024 r. przekopany został dłuższy z tuneli, umożliwiający poprowadzenie północnej obwodnicy Krakowa pod Zielonkami. To w sumie 30 obiektów inżynierskich – 7 wiaduktów, 1 most, 2 tunele, 12 wiaduktów nad S52, 3 wiadukty nad Trasą Wolbromską, 1 wiadukt nad ścieżką pieszo-rowerową (węzeł Zielonki) i 3 mosty na drogach dojazdowych.
fot. GDDKiA w Krakowie
Patrycja Bliska