Rzeszów/Obwodnica. Budowa północnej obwodnicy Rzeszowa to kluczowa inwestycja mająca na celu usprawnienie ruchu drogowego w mieście i odciążenie jego centrum.
Projekt zakłada połączenie ulic Warszawskiej i Krakowskiej, tworząc nową trasę o długości około 6,5 km.
Etapy realizacji:
- Pierwszy odcinek: Połączenie ul. Rzecha z ul. Lubelską, w tym most Mazowieckiego.
- Drugi odcinek: Droga między ul. Lubelską a ul. Warszawską, oddana do użytku w 2019 roku.
- Trzeci odcinek: Planowane połączenie ul. Warszawskiej z ul. Krakowską, będące przedmiotem obecnych działań inwestycyjnych.
Aktualny stan projektu
W lipcu 2024 roku miasto Rzeszów ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka łączącego ul. Warszawską ze strefą przemysłową „Dworzysko”.
Termin otwarcia ofert w przetargu na północną obwodnicę Rzeszowa został już kilkakrotnie przesunięty. Pierwotnie miał mieć miejsce 19 sierpnia 2024 r., ale z powodu licznych pytań do warunków zamówienia oraz odwołania jednej z firm do Krajowej Izby Odwoławczej, termin ten był kilkakrotnie zmieniany. Ostatecznie w styczniu 2025 roku przesunięto datę otwarcia ofert na 28 lutego.
Powodem opóźnienia jest duże zainteresowanie inwestycją, z czego wpłynęło ponad 500 szczegółowych pytań, na które miasto musi odpowiedzieć.
Nowa droga o długości około 2,2 km rozpocznie się od ronda im. Władysława Bartoszewskiego, obejmie wiadukt nad ul. Warszawską i torami kolejowymi, a zakończy się połączeniem z ul. Technologiczną.
W ramach inwestycji planowana jest budowa trzech rond turbinowych, chodników, ścieżek rowerowych oraz dwóch zbiorników retencyjnych.
Przewidywany koszt tego etapu to około 250 mln zł, z czego znaczną część stanowi dofinansowanie z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
Po zakończeniu procedur przetargowych, wykonawca będzie miał rok na opracowanie projektu oraz dwa lata na realizację prac budowlanych.
Cała północna obwodnica Rzeszowa ma mieć 6 kilometrów i obejmować także rozbudowę ul. Chmury oraz fragmentu ul. Krakowskiej. Planowane jest przebudowanie łącznie ośmiu skrzyżowań.
Część trasy wykracza poza granice administracyjne Rzeszowa i przebiega przez gminę Świlcza, co wymaga dodatkowego wsparcia finansowego ze strony Samorządu Województwa Podkarpackiego.
Całość inwestycji szacowana jest na 700 mln zł.
Realizacja północnej obwodnicy Rzeszowa ma strategiczne znaczenie dla poprawy układu komunikacyjnego miasta, ułatwienia dojazdu do strefy ekonomicznej na Dworzysku oraz odciążenia ruchu w centrum Rzeszowa.
Materiał UM Rzeszów