Polska przed trybunałem. Aptekom wolno się reklamować

6 godzin temu
Dotychczasowe przepisy polska branża farmaceutyczna uważała za restrykcyjne. W końcu doczekała przełomu w tej sprawie. Europejski trybunał orzekł, iż przepisy zakazujące reklamy aptek za niezgodne z prawem unijnym.Konsekwencje tej decyzji – na co zwracają uwagę komentatorzy – już są odczuwalne, bo postępowania nadzoru farmaceutycznego są umarzane przez sądy administracyjne.Restrykcyjne prawo. Tylko lokalizacja i godziny otwarciaPrzypomnijmy zatem, iż w 2012 roku w Polsce weszła w życie ustawa, zgodnie z którą publicznie apteki mogą udostępniać tylko informacje o lokalizacji i godzinach otwarcia. W ocenie Komisji Europejskiej ten zakaz jest sprzeczny z prawem Unii. I wniosła do TSUE skargę przeciwko Polsce.PRZECZYTAJ: Biłgoraj/Janów Lub.: Zaatakowali ratowników medycznych, stanęli przed sądem. Zasłaniają się niepamięciąA ten uznał skargę UE i stwierdził, iż „Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy prawa Unii” – czytamy w cytowanym przez Rynek Zdrowia komunikacie Trybunału.TSUE podkreśliło także, iż unijna dyrektywa zezwala wszystkim farmaceutom na samodzielne reklamowanie się. I nie można jej obejść przez zakazy dotyczące tylko niektórych farmaceutów lub niektórych rodzajów prowadzonej przez nich działalności.To orzeczenie wywołało zmiany w interpretacji i stosowaniu prawa.NSA powołał się na wyrok TSUEDotychczas nadzór farmaceutyczny ścigał wszelkie reklamy aptek. Uznawał, iż naruszają one polskie prawo. PRZECZYTAJ: Trudno w to uwierzyć, ale w Polsce brakuje aptek. 400 gmin bez takiej pomocyNa jego liście znalazło się m.in. małżeństwo aptekarzy z Jeleniej Góry, które opisał superbiz.se.pl. Umieściło ono w swojej w aptece napis Teraz Taniej. Wojewódzki inspektor farmaceutyczny uznał to za zakazaną prawem reklamę i ukarał grzywną. Tę decyzję podtrzymał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Sprawa wydawała się przegrana.Sytuacja małżeństwa z Jeleniej Góry zmieniła się w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, który uchylił wszystkie decyzje nadzorcze i wyrok WSA. I umorzył sprawę. A sędzia napisała w uzasadnieniu, iż – jak podaje serwis – „wyrok TSUE wskazuje, iż Polska nie wykazała, iż zakaz reklamy miał skutecznie zapobiegać nadmiernej konsumpcji produktów leczniczych (…) Cel ten może być zrealizowany innymi środkami niż radykalny zakaz (…)”.A to oznacza, iż po wyroku TSUE sądy zaczynają inaczej patrzeć na reklamy aptek.
Idź do oryginalnego materiału