13 października, po sześciu ekscytujących miesiącach, dobiegła końca wystawa światowa World Expo 2025. Odbywające się od 1851 roku co pięć lat wystawy są nie tylko okazją dla państw, aby zaprezentować się przed całym światem, ale również do uczestniczenia w dialogu na temat obecnych, globalnych wyzwań i przyszłości, jaką chcemy kreować dla naszej ziemi i ludności. Wśród 158 reprezentowanych w Osace państw nie zabrakło Polski. Polski pawilon odwiedzili też przedstawiciele „Białego Orła”, którzy mieli okazję na własne oczy zobaczyć, jak zaprezentował się nasz kraj.
Drewniana konstrukcja polskiego pawilonu nawiązywała do polskich i japońskich tradycji. Fot. Polska Agencja Inwestycji i HandluCo pokazała Polska?
Polski pawilon na Expo 2025 w Osace był jednym z najchętniej odwiedzanych i najlepiej ocenianych obiektów wystawy. W ciągu sześciu miesięcy – od kwietnia do października – odwiedziło go ponad milion osób, a w jego przestrzeni odbyło się ponad sto wydarzeń promujących polską gospodarkę, kulturę i technologię. Za jego koncepcję i organizację, a także za całokształt obecności naszego kraju na EXPO w Osace odpowiadała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Polska zaprezentowała się pod hasłem „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”, podkreślając znaczenie tradycji, kultury i innowacyjności jako fundamentów budowania nowoczesnej gospodarki i wspólnej, lepszej przyszłości.
Budząca zainteresowanie i bardzo interesująca wizualnie forma polskiego pawilonu, przypominająca rozchodzącą się falę, została zaprojektowana przez Alicję Kubicką i Borję Martíneza z pracowni Interplay Architects w Warszawie. Wykonana głównie z drewna konstrukcja powstała z wykorzystaniem tradycyjnej japońskiej techniki łączenia elementów kigumi koho – bez użycia gwoździ – stanowiąc architektoniczny symbol połączenia polskiej i japońskiej tradycji. Drewniane łuki i krzywoliniowe ściany stworzyły przestrzeń pełną światła, ciepła i ruchu – metaforę twórczej energii i nieustannego rozwoju.
Sercem wystawy była „Plantacja Idei” – interaktywna instalacja, która w poetycki sposób łączyła naturę z technologią. Zwiedzający mogli tworzyć własne „cyfrowe rośliny duchowe”, symbolizujące indywidualne cechy i emocje. Kolejną z głównych atrakcji polskiego pawilonu była instalacja „Aura” – wierzbowe gałązki, które szumiąc i przesuwając się po ścianie, na której je umocowano, odtwarzały kompozycje Fryderyka Chopina. Kolejne wystawy, które można było zobaczyć, to „Spirit Plant” – instalacja oparta na parametrycznych roślinach, animowany zielnik „Siedem Ziół”, instalacja łącząca wiedzę biologiczną z artystyczną ekspresją „Przednówek” oraz „Chmura”, pokazująca drewniane, ludowe ozdoby znane jako „pająki”.
Całość ekspozycji budowała opowieść o Polsce jako kraju łączącym tradycję i przyrodę z nowoczesnym myśleniem o przyszłości, której doświadczyć można było niemal wszystkimi zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem i smakiem.
Nie tylko natura
Wystawa była również okazją do pokazania innowacyjnych polskich projektów badawczych i technologicznych o globalnym potencjale. Wśród nich znalazły się m.in. Bioniczna Trzustka 3D opracowana przez Polbionica S.A., ekologiczne technologie wodorowe, inteligentne systemy transportowe czy nowoczesne kosmetyki naturalne.
Polski pawilon był także istotną platformą dla biznesu. Zorganizowano tu m.in. Polsko-Japońskie Forum Eksportowe i Forum Inwestycyjne, w których udział wzięło ponad 700 przedstawicieli firm i instytucji z obu krajów. Spotkania te stworzyły przestrzeń do rozmów o współpracy w sektorach rolno-spożywczym, medycznym, kosmetycznym, IT/FinTech oraz zielonych technologii.
Wśród gości polskiego pawilonu znaleźli się przedstawiciele świata polityki, biznesu i kultury – w tym japońska księżniczka Takamado, Lech Wałęsa, Jerzy Owsiak oraz parlamentarzyści i dyplomaci z Polski, Japonii oraz Unii Europejskiej.
Nie bez znaczenia dla sukcesu pawilonu była także praca 48 polskich studentów japonistyki, którzy jako przewodnicy płynnie komunikowali się z japońską publicznością. Dzięki ich zaangażowaniu oraz otwartości polskiego zespołu Pawilon Polski zyskał ogromną sympatię odwiedzających i został wyróżniony przez „The New York Times” jako jedna z 25 rzeczy, które warto zobaczyć na Expo 2025.
Projekt został również dostrzeżony na arenie międzynarodowej: Międzynarodowe Biuro Wystaw (BIE) przyznało Polsce złoty medal w kategorii „Exhibition Design” dla pawilonów samodzielnie budowanych do 1500 m², a w ramach konkursu World Expolympics polska ekspozycja zdobyła srebro za instalację „Plantacja Idei” oraz brąz w kategorii Best Medium Pavilion.
Uroczyste otwarcie polskiego pawilonu na Expo 2025 miało miejsce 13 kwietnia. Fot. Polska Agencja Inwestycji i HandluBogaty program
Ogromnym zainteresowaniem publiczności cieszyły się również codzienne recitale chopinowskie, których do zakończenia Expo odbyło się ponad pięćset. Występy pianistów związanych z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina stanowiły subtelne połączenie sztuki i emocji, przybliżając japońskim słuchaczom twórczość polskiego kompozytora w niezwykłej, kameralnej scenerii. Do wyjątkowych wydarzeń muzycznych należały także koncerty Leszka Możdżera, Orkiestry Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz premierowe wykonanie poematu symfonicznego „Symbiosis Symphony” autorstwa Łukasza Rostkowskiego, zorganizowanego w ramach obchodów zakończenia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Jednym z filarów programu, obok wystawy stałej, były również tygodnie regionalne – inicjatywa, która w oryginalny sposób prezentowała bogactwo i różnorodność polskich województw. Każdy tydzień poświęcony był innemu regionowi, dając odwiedzającym szansę poznania jego dziedzictwa kulturowego, oferty turystycznej, produktów lokalnych oraz potencjału inwestycyjnego. W przestrzeni pawilonu odbywały się wówczas liczne pokazy rzemiosła, wystawy multimedialne, degustacje, warsztaty i koncerty. Tygodnie regionalne były również platformą współpracy samorządów i przedsiębiorców, stwarzając realną przestrzeń do nawiązywania kontaktów międzynarodowych i promocji lokalnych marek.
Uzupełnieniem programu były dni tematyczne, poświęcone wybranym obszarom życia społecznego i kulturalnego. Wśród nich znalazły się m.in. Dni Polskiej Nauki i Edukacji, obchody Dnia Flagi, Święta Konstytucji 3 Maja, Polski Dzień Życzliwości czy Dzień Morza, który uświetnił występ Chóru Uniwersytetu Morskiego w Szczecinie.
Polski pawilon odwiedził Darek Barcikowski z „Białego Orła”. Fot. Joanna SzybiakW centrum uwagi
Tydzień Polski, zorganizowany w dniach 4-10 września oraz obchodzony kilka tygodni później Narodowy Dzień Polski stanowiły artystyczne i symboliczne podsumowanie udziału naszego kraju w Wystawie Światowej, prezentując Polskę jako przestrzeń dialogu kultur, inspiracji, nowoczesności i kreatywności.
Tydzień Polski otworzył Dzień Młodej Polski, poświęcony postaci i twórczości Władysława Reymonta. W jego ramach zaprezentowano sylwetkę pisarza oraz relację z wystawy „Młoda Polska” w Kioto, a punktem kulminacyjnym dnia był spektakularny pokaz audiowizualny „Chłopi Tańcuj Remixed”, łączący projekcję filmu „Chłopi”, polskiego kandydata do Oscara, z muzyką wykonywaną na żywo. Kolejny dzień, Dzień Tańca i Muzyki ponad Pokoleniami, przyniósł występy dwóch wyjątkowych artystek: Urszuli Dudziak, ikony polskiego jazzu oraz Yuki Ebihary, pochodzącej z Japonii solistki baletu Teatru Narodowego w Warszawie.
Dzień Literatury Polskiej, obchodzony 6 września, wypełniły spotkania literackie i czytania, w tym Narodowe Czytanie poezjiJana Kochanowskiego w tłumaczeniu na język japoński, prezentacja twórczości Olgi Tokarczuk, Wisławy Szymborskiej i Jana Brzechwy, a także rozmowy z tłumaczami literatury polskiej.
Równolegle w Osace odbywała się pierwsza japońska edycja Festiwalu Unsound, jednej z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. W ramach Unsound Japan wystąpili artyści z Polski i Japonii, prezentując nowoczesne formy dźwięku i sztuki audiowizualnej.
W tym samym czasie trwał również wyjątkowy projekt „Jazz from Poland in Japan 2025”, w którym zaprezentowało się dziewięć czołowych zespołów jazzowych reprezentujących różne nurty współczesnego polskiego jazzu. Kulminacyjnym punktem przedsięwzięcia było przedpremierowe wykonanie jazzowej suity skomponowanej specjalnie na Expo przez Nikolę Kołodziejczyka.
W organizację Tygodnia Polskiego zaangażowały się liczne instytucje – m.in. Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA), Filmoteka Narodowa, Instytut Adama Mickiewicza oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF), które wspólnie przygotowały ponad sto wydarzeń promujących polską kulturę, sztukę i naukę.
Kulminacją polskiej obecności na Expo był Narodowy Dzień Polski, obchodzony 30 września i 1 października. Uroczystości zainaugurowała Ceremonia Otwarcia Dnia Narodowego, połączona z rozpoczęciem Tygodnia Województwa Podkarpackiego, podczas której odbyła się uroczysta parada i prezentacje artystyczne regionu. W programie znalazły się również wydarzenia o charakterze edukacyjnym i kulturalnym – m.in. prezentacja publikacji „ABC Sławnych Polaków” oraz konferencja poświęcona premierze japońskiego wydania filmu „Kanał” w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Najważniejszym wydarzeniem obchodów Dnia Polskiego był koncert galowy „Polskie Konstelacje” z udziałem Amabile Orkiestra pod batutą światowej sławy muzyka Radzimira Dębskiego.
Odwiedzający polski pawilon na Expo 2025 mieli okazję wziąć udział w różnych warsztatach, w tym wyplatania wianków. Fot. Polska Agencja Inwestycji i HandluŚwiat w pigułce
Tegoroczna Wystawa Światowa EXPO w Osace odbyła się pod hasłem „Designing Future Society for Our Lives” – „Projektowanie społeczeństwa przyszłości dla nas samych”. Motyw przewodni wydarzenia koncentrował się wokół poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą stworzyć bardziej zrównoważony, przyjazny i odporny świat. W centrum uwagi znalazły się technologie przyszłości, nowe modele społecznej współpracy, a także idee łączące rozwój gospodarczy z troską o człowieka i środowisko naturalne.
Na pół roku sztuczna wyspa Yumeshima, powstała na wodach Zatoki Osaka, na której odbywało się Expo, stała się światem w pigułce, stanowiąc dla aż 158 państw i regionów oraz 7 organizacji międzynarodowych okazję do zaprezentowania się, a dla milionów odwiedzających – do jedynego w swoim rodzaju doświadczenia tego, co ów świat ma do zaoferowania.
Biorąc pod uwagę skalę całego przedsięwzięcia, tym bardziej cieszyć może sukces Polski, która po raz kolejny udowodniła, iż potrafi połączyć tradycję z nowoczesnością – i zaprezentować to w interesujący sposób, o czym przekonało się ponad milion osób. Nasza obecność w Osace była wyraźnym sygnałem dla świata: polskie firmy są gotowe do globalnej ekspansji. Polska zakończyła EXPO 2025 w Osace z rekordowym zainteresowaniem, trzema międzynarodowymi nagrodami i – co najważniejsze – z nowymi szansami dla przedsiębiorców. To był pokaz siły polskiej gospodarki i kreatywności, która dziś jest naszą najlepszą wizytówką na świecie.
Za 5 lat
Pomimo iż tegoroczne Expo dobiegło końca zaledwie kilka tygodni temu, przygotowania do następnej edycji wydarzenia są już w toku. Kolejna wystawa światowa World Expo odbędzie się w 2030 roku w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej. Będzie to drugi raz w historii, kiedy gospodarzem wydarzenia będzie Bliski Wschód – przedostatnie Expo miało miejsce w Dubaju w 2022 roku (dwa lata później niż planowano ze względu na pandemię). Organizatorzy szacują, iż w Rijadzie zaprezentuje się 195 krajów, a na przestrzeni 2 milionów metrów kwadratowych powstanie aż 230 pawilonów, które odwiedzi 40 milionów osób. Wśród państw prezentujących się na Expo na pewno nie zabraknie też Polski, która prawdopodobnie ponownie w kreatywny i unikatowy sposób połączy stulecia historii Polski i polskiego dorobku kulturalnego z rosnącą rangą kraju nad Wisłą i udziałem w kreowaniu przyszłości światowej gospodarki, nauki, innowacji i ekologii.
Darek Barcikowski
Serdecznie dziękujemy PAIH za wsparcie i pomoc w udziale przedstawicieli „Białego Orła” w WorldExpo 2025. Szczególne słowa wdzięczności kierujemy do menedżer ds. komunikacji Marty Alf.
Rekordy
- Expo 2025 w Osace zapisało się w historii jako jedno z najbardziej imponujących wydarzeń w dziejach Wystaw Światowych, ustanawiając szereg rekordów.
- Symbolem innowacyjnego ducha przedsięwzięcia stał się monumentalny Grand Ring – centralna konstrukcja ekspozycji, która została oficjalnie wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa jako największa drewniana konstrukcja świata, która osiągnęła imponujące parametry – ponad 61,000 m² powierzchni i ponad 600 m średnicy.
- Rekordy odnotowano także w zakresie frekwencji. 6 września – w trakcie obchodów Tygodnia Polskiego – padł rekord dziennej frekwencji, kiedy teren wystawy odwiedziło ponad 200 tysięcy osób, a łączna liczba gości osiągnęła poziom 20.25 miliona. Cieszy również rekord Pawilonu Polski, który przekroczył milion odwiedzających.
- Rekordy ustanowiono także w sferze wydarzeń artystycznych. Podczas jednego z koncertów zorganizowanych w maju w ramach programu muzycznego Expo odnotowano udział 12,269 członków orkiestry, co według uznanej japońskiej gazety „The Asahi Shimbun” stanowiło rekord Guinnessa w liczbie uczestników tzw. „marching band”.
















