Polski autobus elektryczny powalczy o prestiżową nagrodę

1 tydzień temu

Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu Bus Euro Test w czeskiej Pradze. Wydarzenie ma na celu wyłonić najlepszy autobus miejski na 2025 rok.

O prestiżowy tytuł „Bus of the Year” powalczy pięciu kandydatów. Solaris wystawia swój przegubowy autobus wodorowy, Urbino 18 hydrogen. Pojazd wyróżnia się zeroemisyjnym napędem, dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i komfortem dla kierowcy i pasażerów.

O konkursie

Bus Euro Test to branżowy konkurs, organizowany od 1989 roku. Organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Konkurs organizowany jest co dwa lata, i za każdym razem organizatorem wydarzenia jest członek jury z innego europejskiego kraju. Wygrany pojazd otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na rok następny, czyli w przypadku tegorocznej edycji tytuł „Bus of the Year 2025”. Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki, jak:

  1. przyspieszenie,
  2. droga hamowania,
  3. poziom drgań i hałasu,
  4. subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.

Charakterystyka przedstawiciela marki Solaris

W rozpoczynających się właśnie testach pod Pragą wraz ze swoimi pojazdami rywalizuje pięć zespołów, w tym Solaris Bus & Coach. Tegorocznym kandydatem w konkursie Bus Euro Test wystawianym przez firmę Solaris jest Urbino 18 hydrogen. Ten przegubowy autobus powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy napędzane wodorem.

Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych, lekkich zbiorników na wodór o łącznej pojemności 51,2 kg, autobus dobrze radzi sobie na dłuższych trasach. Na jednym tankowaniu może przejechać 600 km (na podstawie zużycia energii w testach e-SORT 2), zachowując jednocześnie wszystkie walory napędu elektrycznego. Pełne zatankowanie pojazdu trwa około 20 minut. Baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania, wykorzystywanego np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii.

Solaris Urbino 18 hydrogen, który podlega ocenie członkom jury, nie posiada konwencjonalnej komory silnika, gdyż wyposażono go w modułowy układ napędowy, którego podzespoły umieszczono na dachu oraz w tylnej części pojazdu. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć pojemność pasażerską (do 140 osób), ułatwić serwisowanie pojazdu oraz zoptymalizować parametry jezdne autobusu.

Solaris zwyciężył w konkursie w 2016 roku autobusem bateryjnym Urbino 12 electric. Model ten zdobył prestiżowy tytuł Bus of the Year 2017 jako pierwszy autobus elektryczny w historii konkursu Bus Euro Test.

Idź do oryginalnego materiału