Polskie wina z medalami. Rozstrzygnięto konkurs WINOPL

1 rok temu

Rekordowa liczba konkursowych win i zgłaszających je winnic, sporo zaskoczeń i coraz większa pewność, iż „koronna dyscyplina polskiego winiarstwa” to wina musujące. Do trzeciej edycji konkursu WINOPL 105 producentów nadesłało 430 win. Wielu z nich będzie można spróbować w marcu, podczas targów WINO.

Jury konkursu targów WINOPL obradowało przez dwa, bardzo intensywne, dni. Ocenienie kilkuset win wymagało dużego skupienia i dobrego przygotowania technicznego samego konkursu. Jurorzy podkreślali choćby idealną temperaturę win, utrzymywaną dzięki wykorzystaniu chłodziarek dostarczonych przez partnera technicznego konkursu.

Doskonały wstęp

Trzecia edycja WINOPL stanowi preludium do targów WINO, które odbędą się w Poznaniu, 16–18 marca. – W tym roku mamy rekordową liczbę wystawców indywidualnych i województw. W porównaniu z poprzednimi edycjami zmieniamy lokalizację i przenosimy się do Iglicy, najbardziej charakterystycznego budynku Międzynarodowych Targów Poznańskich. To miejsce z klimatem, który podkreśli wartość polskich win – zauważa Wojciech Kokotek, dyrektor targów WINO.

Wartością dodaną wydarzenia będą kolacje degustacyjne, z potrawami idealnie dobranymi do ściśle wyselekcjonowanych win. Kolacje odbędą się 16 i 17 marca w Restauracji Garden City, a bilety na nie będą dostępne już niebawem.

fot. Piotr Pasieczny / fotobueno

Wydawnictwo dla winiarzy i konsumentów

Nowością z kolei będzie także „Almanach Polskich Win i Winnic”, kilkusetstronicowe wydawnictwo poświęconego winnicom. – Zbieramy w nim informacje o wszystkich winnicach w Polsce. Chciałbym zachęcić je do przesyłania nam wpisów rozszerzonych i współpracy – mówi Wojciech Kokotek.

Dlaczego warto znaleźć się w „Almanachu…”? O jego zaletach przekonuje Mirosław Krasnowski, dyrektor programowy targów WINO. – Liczba winnic w Polsce rośnie, rośnie ilość produkowanego wina. Konsumenci są pozytywnie nastawieni, ale muszą te wina poznać. Zrobią to oczywiście na targach, ale tego rodzaju wydawnictwo też bardzo pomoże, zwłaszcza jeżeli w takim wydawnictwie pojawi się coś więcej niż wpis podstawowy – podkreśla.

Medaliści i Championi

Coraz więcej polskich winnic i win to też więcej produktów zgłaszanych do konkursu WINOPL. Potwierdzają to liczby: do trzeciej edycji 105 winnic nadesłało 430 win. – W tym roku mieliśmy do oceny 25 procent więcej niż przed rokiem. Win jest więcej w każdej kategorii – przypomina Maciej Sokołowski, przewodniczący jury.

W tym roku oceniało one przede głównie rocznik 2021. – Był to rok bardzo wymagający dla producentów, więc poziom win był zróżnicowany. Upewniliśmy się jednak, iż wina musujące do nasza koronna, polska dyscyplina. Właśnie w niej wręczyliśmy najwięcej medali – podsumował.

Jury przyznało medale brązowe (wina otrzymały je za zdobycie 78–81 punktów), srebrne (82–85 punktów), złote (od 86 punktów). Przyznano także trzy tytuły Championów.

W najbardziej medalowej kategorii, czyli wina musujące wytrawne, dwa złote medale oraz tytuł Championa otrzymała Winnica Kępa Wiślicka, który przyznano za Blanc de Noirs (pinot noir, pinot meunier). Złoty medal przypadł jej też za Klasyczne Cuvee (pinot noir, pinot meunier, chardonnay).

Winnica Piwnice Antoniego uzyskała go za wino Monarcha, czerwone wytrawne wino hybrydowe. Winnica Gór Pieprzowych odebrała złoty medal i tytuł Championa za wino Agnostus (dornfelder) w kategorii wina czerwone wytrawne (vinifera).
Pełna lista nagrodzonych win na stronie TargiWino.pl.

Przed nami jeszcze obrady komisji, która wyłoni wino i winiarnię, która otrzyma nagrodę specjalną, czyli kontrakt na zakup wina. Ten zostanie wręczony 16 marca, podczas uroczystości otwarcia targów WINO.

fot. Piotr Pasieczny / fotobueno

Udoskonalony feedback dla winiarzy

Tegoroczny konkurs WINOPL to również nowości i innowacje. – Winiarze wysyłają wina na konkursy nie tylko ze względu na chęć zdobycia medali, ale też ze względu na feedback, który mogą otrzymać od profesjonalnego jury – podsumowuje Mirosław Krasnowski.

Ten feedback winnice otrzymywały zwykle po konkursie i to w bardzo krótkiej formie. Dzięki współpracy z magazynem „Trybuszon”, niemal każda winnica otrzyma szerszy opis swojego wina.

Więcej informacji:
www.targiwino.pl

Idź do oryginalnego materiału