Pomimo ceł – konsumenci nie spuszczają z tonu

bejsment.com 1 dzień temu

Choć rosnące cła miały ostudzić zapał konsumentów, Canadian Tire notuje wzrost sprzedaży. Prezes firmy Greg Hicks przyznaje, iż klienci firmy są bardziej odporni na gospodarcze turbulencje, niż zakładano.

Wbrew obawom prezesa Hicksa, napięcia handlowe między USA a ich partnerami nie odstraszyły klientów Canadian Tire. Pomimo rosnących ceł, konsumenci nie ograniczyli wydatków tak drastycznie, jak przewidywano.

Hicks przyznał podczas czwartkowej telekonferencji z analitykami, iż klienci sieci należących do koncernu — Canadian Tire, SportChek, Party City, Mark’s oraz Pro Hockey Life — radzą sobie lepiej, niż zakładano.

– Pomimo niskiego poziomu zaufania, konsumenci byli i przez cały czas są bardziej odporni, niż się spodziewaliśmy – powiedział. Podkreślił też, iż choćby społeczności powiązane z przemysłem motoryzacyjnym, na które bezpośrednio wpływają taryfy, nie wykazują oznak osłabienia.

Z danych firmy wynika, iż wydatki klientów pozostają na „zdrowym” poziomie we wszystkich grupach dochodowych. Przełożyło się to na ośmioprocentowy wzrost sprzedaży artykułów pierwszej potrzeby i jednoprocentowy wzrost sprzedaży dóbr konsumpcyjnych — pierwszy taki wynik od trzech lat.

Jeszcze w lutym Hicks ostrzegał, iż groźby prezydenta Donalda Trumpa dotyczące ceł mogą zniweczyć oznaki ożywienia gospodarczego, jeżeli zniechęcą klientów do zakupów. Od tamtej pory administracja USA wprowadziła dodatkowe opłaty m.in. na stal, aluminium i wybrane produkty motoryzacyjne przekraczające granicę kanadyjsko-amerykańską.

Obecnie około 15 procent kosztów związanych z zakupem i produkcją towarów przez Canadian Tire wiąże się ze Stanami Zjednoczonymi. Jak zapewnił Hicks, skala ta jest „do opanowania”. Firma powołała zespół ds. taryf, który ma szukać alternatywnych źródeł zaopatrzenia, negocjować z dostawcami i optymalizować marże, by uniknąć przenoszenia wzrostu cen na klientów. – Dziś mamy ograniczoną ekspozycję, znamy możliwe konsekwencje i mamy plan działania na resztę roku – zapewnił.

Wypowiedzi te padły w dniu ogłoszenia wyników finansowych za pierwszy kwartał. Canadian Tire zanotowało spadek zysku netto z działalności kontynuowanej — z 59,9 mln dolarów (1,08 dol. na akcję) rok wcześniej do 27,3 mln dol. (49 centów na akcję). Dochód z działalności zaniechanej również uległ zmniejszeniu — z 16,9 mln do 9,9 mln dolarów.

Po uwzględnieniu korekt, zysk z działalności kontynuowanej wyniósł 2 dolary na akcję, wobec 1,08 dol. rok wcześniej. Przychody firmy wzrosły do 3,46 mld dolarów z 3,33 mld w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Spółka ogłosiła także nowe partnerstwo z liniami lotniczymi WestJet. Od początku przyszłego roku klienci będą mogli łączyć programy lojalnościowe Triangle Rewards i WestJet Rewards, by zbierać wspólne punkty i korzystać z kumulowanych nagród.

Na podst. Canadian Press

Idź do oryginalnego materiału