Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przekazywanie do płatników składek informacji o stanie rozliczeń na ich kontach za 2024 rok. W tym roku otrzyma ją na swój profil w PUE/eZUS ponad 3,3 mln płatników.
Fot. Warszawa w Pigułce
Płatnik, który opłacał składki w 2024 roku, dowie się, czy na jego koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy też saldo zerowe.
W informacji będzie też wysokość wpłat w roku 2024 i jakie należności ZUS rozliczył tymi wpłatami. Przedsiębiorcy, którzy regulują zadłużenie w ratach, otrzymają informację o kwocie, która została jeszcze do spłaty.
Aby spłacić niewielkie zaległości, można powiększyć bieżącą wpłatę o wysokość niedopłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę. Odsetki można obliczyć w kalkulatorze odsetkowym.
Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo uiścić zadłużenia, to może złożyć wniosek o rozłożenie należności na raty. W ZUS pomoże w tej sprawie doradca do spraw ulg i umorzeń. Przedstawi najkorzystniejsze warunki, wskażę, jak wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty.
Nadpłatę można odliczyć od bieżących składek. Płatnik składek może:
- przeznaczyć nadpłatę na rozliczenie bieżących składek albo
- zwrócić się do ZUS z wnioskiem o jej zwrot.
Aby rozliczyć nadpłatę na bieżące składki, płatnik może pomniejszyć o nią wpłatę w najbliższym terminie płatności składek. Aby otrzymać zwrot od ZUS, należy złożyć wniosek (na formularzu RZS-P). Nadpłatę zwrócimy wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS.