Posiedzenie Zespołu Koordynatorów ds. Mobilności Rowerowej Związku Województw RP

2 dni temu

W dniach 15–17 października 2025 r., w związku z przewodnictwem województwa łódzkiego w Konwencie Marszałków, odbyło się posiedzenie Zespołu Koordynatorów ds. Mobilności Rowerowej przy Związku Województw RP. Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń między regionami, prezentacji planów województwa łódzkiego w zakresie rozwoju mobilności rowerowej oraz zacieśnienia współpracy z instytucjami i podmiotami, które mają wpływ na rozwój infrastruktury – zwłaszcza w obszarze tras długodystansowych.

Dyskusja o „ustawie rowerowej” i współpracy z instytucjami

Pierwszy dzień obrad, który odbył się w hotelu Ambasador w Łodzi, poświęcono m.in. omówieniu propozycji regulacji przygotowywanych przez Ministerstwo Infrastruktury. Dotyczą one zasad kształtowania i zarządzania sieciami tras rowerowych oraz przygotowania i realizacji inwestycji w tym zakresie – czyli tzw. „ustawy rowerowej”.
Ustalono, iż Zespół Koordynatorów przeanalizuje przedstawione założenia i przygotuje wnioski oraz postulaty dotyczące możliwych zmian i uzupełnień.

W spotkaniu uczestniczyła również dyrekcja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, prezentując uwarunkowania formalno-prawne związane z lokalizacją tras wzdłuż rzek, zwłaszcza na wałach przeciwpowodziowych. Przedstawiciele instytucji zadeklarowali gotowość do współpracy z zespołem, nawiązując do podpisanej 4 września br. w Sulejowie podczas Konwentu Marszałków tzw. Deklaracji Rowerowej.

O planach i działaniach dotyczących rozwoju infrastruktury rowerowej przy drogach krajowych mówił z kolei dyrektor łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Turystyka rowerowa i nowe możliwości finansowania

Znaczenie tras rowerowych w rozwoju turystyki przedstawił Maciej Zimowski, właściciel Biura Turystyki Aktywnej Bird.pl. Jego wystąpienie stało się wstępem do dalszej dyskusji z przedstawicielami Wód Polskich.
Temat turystyczny rozwijali również: Andrzej Janowski z Polskiej Federacji Rowerowej, prezentując prace nad krajową „Podstrategią dla turystyki rowerowej”, oraz Sylwia Skuta z Polskiej Organizacji Turystycznej, omawiająca założenia standaryzacji opisu tras w ramach Narodowego Centrum Koordynacji Tras EuroVelo.

Joanna Kubiak, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej i Współpracy Zagranicznej UMWŁ, zaprezentowała możliwości wykorzystania Społecznego Funduszu Klimatycznego jako potencjalnego źródła finansowania inwestycji rowerowych.

Dyrektor Biura Planowania Regionalnego Województwa Łódzkiego, Marcin Pawlak, wraz z członkami Zespołu ds. Mobilności Rowerowej, przedstawił założenia opracowywanej Polityki Rozwoju Mobilności Rowerowej w Województwie Łódzkim. Wskazano, iż głównym celem działań w regionie jest rozwój aspektu komunikacyjnego sieci rowerowej.

Spała – drugi dzień w terenie

Drugi dzień posiedzenia, zorganizowany w Spale, poświęcono prezentacji potencjału turystycznego województwa łódzkiego i omówieniu szans, jakie daje tworzenie długodystansowych tras rowerowych.
Uczestnicy odbyli wspólny przejazd rowerowy planowanymi trasami pomiędzy Spałą, Smardzewicami i Tomaszowem Mazowieckim (ok. 40 km).

Podczas spotkania w spalskiej Sołtysówce dyskutowano z przedstawicielami Lasów Państwowych o wyzwaniach związanych z wyznaczaniem tras na terenach leśnych. Ustalono, iż Zespół przygotuje wspólną propozycję Stanowiska Konwentu Marszałków Województw RP w tej sprawie.

Łódź – kooperacja samorządowa i transport kolejowo-rowerowy

Trzeciego dnia obrady powróciły do Łodzi. Spotkanie z samorządowcami z województwa łódzkiego poświęcono współpracy między województwem a jednostkami samorządu terytorialnego, niezbędnej do tworzenia spójnej infrastruktury rowerowej. Uczestnicy wymieniali też doświadczenia z przedstawicielami innych regionów.
Zorganizowano również przejazd po łódzkiej infrastrukturze rowerowej.

Zwieńczeniem spotkania była wizyta w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Podczas wspólnego przejazdu pociągiem ŁKA z Dworca Fabrycznego na Widzew i zwiedzania zaplecza technicznego prezes spółki przedstawił plany rozwojowe, zwłaszcza w zakresie integracji transportu kolejowego z rowerowym i dostosowania taboru do przewozu większej liczby rowerów.

Idź do oryginalnego materiału