
Nie zatrzymuje ruchu pociągów, działa z chirurgiczną precyzją i potrafi w kilka dni wymienić całe kilometry torów! PUN, czyli Pociąg do Potokowej Wymiany Nawierzchni, pracował także na Sądecczyźnie – i robiła to z rozmachem. Dzięki tej nowoczesnej technologii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują infrastrukturę kolejową szybciej, bezpieczniej i z minimalnymi utrudnieniami dla pasażerów.
Sądecki odcinek zyska nowe oblicze
Na trasie Stary Sącz – Rytro – Piwniczna maszyna PUN już działa! Wymiana torów pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów z 50 do choćby 90 km/h. To ogromna zmiana nie tylko dla pasażerów Kolei Małopolskich, ale też dla całej infrastruktury transportowej regionu. Dzięki temu mieszkańcy Sądecczyzny zyskają szybsze i bezpieczniejsze połączenia kolejowe – bez wielotygodniowych utrudnień!
Co potrafi PUN?
To prawdziwy kolos – mierzy choćby 600 metrów długości i potrafi wymienić nawet 2000 metrów toru dziennie. W jednym przejeździe demontuje stare podkłady i szyny, układa nowe, wyrównuje, stabilizuje i… rusza dalej. Wszystko bez zatrzymywania całej linii! Efekt? Prace, które dawniej trwały tygodniami, teraz zajmują kilka dni.
Nowoczesność, która zmienia jakość podróży
PUN układa tzw. tor bezstykowy – czyli taki, w którym szyny są zgrzewane w jeden ciągły odcinek. Dla pasażerów oznacza to cichsze przejazdy, dla kolejarzy – mniejszą awaryjność i większą trwałość torów. Po zakończeniu prac pociągi mogą niemal natychmiast wrócić na trasę – i to z większą prędkością niż wcześniej.
PUN pracuje w całej Polsce
W pierwszej połowie 2025 roku maszyny PUN działały już m.in. na trasach:
- Żywiec – Zwardoń (37 km w górskim terenie),
- Stawiany – Sława Wielkopolska (120 km/h po modernizacji),
- Malbork – Elbląg (ponad 50 km w ramach rewitalizacji),
- i oczywiście Stary Sącz – Piwniczna – Rytro – ku uciesze mieszkańców Sądecczyzny!
Kolej przyszłości już na Sądecczyźnie
Nowoczesne maszyny pozwalają PKP PLK nie tylko skrócić czas robót i obniżyć koszty eksploatacji, ale też ograniczyć wpływ inwestycji na środowisko. PUN wykorzystuje również regenerowane materiały, co przekłada się na bardziej zrównoważony transport. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, to dopiero początek – maszyny PUN będą wdrażane na kolejnych trasach w całej Polsce.
Sądecki odcinek to doskonały przykład, jak nowoczesna technologia może realnie wpłynąć na jakość życia mieszkańców regionu.