Powrót autobusu przegubowego w Piotrkowie. Jaką linię będzie obsługiwał?

52 minut temu

O tym, iż na ulice Piotrkowa wyjadą nowe autobusy elektryczne, pisaliśmy już w kwietniu 2025 roku. Początkowo mówiono o 11 pojazdach, jednak okazało się, iż będzie ich 12. Ten ostatni będzie się jednak różnić od reszty przegubową konstrukcją. Według planów nowe autobusy mają wyjechać na ulice miasta w 2026 roku. Podczas listopadowej sesji rady miasta padły pytania o pojazd przegubowy. Pojawiły się też przewidywania, którą linię mógłby obsługiwać.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/elektrykow-w-piotrkowie-bedzie-wiecej-niz-zapowiadano-urzad-oglosil-nowy-przetarg/YKGSC54a81hFuAlmD5US

Nowe autobusy na ulicach Piotrkowa

Przypomnijmy, iż 24 kwietnia piotrkowski magistrat poinformował o podpisaniu umowy na zakup nowych autobusów. Początkowo, było to 11 pojazdów niskoemisyjnych wyposażonych w klimatyzację, ładowarki USB, system informacji pasażerskiej czy monitoring. Okazało się jednak, iż najkorzystniejsza oferta była niższa, niż zakładano, a dodatkowo miasto otrzymało zgodę na zwiększenie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To pozwoliło na rozszerzenie zamówienia o kolejny autobus. Ten jednak ma być przegubowy.

– Dzięki większej pojemności będzie mógł obsługiwać najbardziej obciążone i wymagające linie komunikacji miejskiej, poprawiając komfort pasażerów w godzinach szczytu – przekazał wówczas urząd.

Temat nowego autobusu powrócił podczas listopadowej sesji rady miasta.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/powrot-miedzymiastowych-linii-mzk-w-piotrkowie-urzad-odpowiada/Zwu8szSnzbWvXa0YHCvo

Radni pytają o autobus przegubowy

Wśród omawianych 26 listopada punktów tradycyjnie już znalazły się zmiany w budżecie oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej. Radna Marlena Wężyk-Głowacka zapytała o punkt dotyczący rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego w mieście. Dopytywała, z czego wyniknęły oszczędności, które, jak się okazuje, wyniosły 1 207 860 zł.

– Umowa z NFOŚiGW opiewała na zakup 11 autobusów elektrycznych. Po przeprowadzeniu przetargu okazało się, iż są oszczędności i NFOŚiGW zgodził się na to, by rozszerzyć zakres przedsięwzięcia o jeszcze jeden autobus. I po rozstrzygnięciu przetargu również pojawiły się oszczędności i wystosowaliśmy pismo, NFOŚiGW zgodził się na zwiększenie procentu dotacji, którą pierwotnie do tego przedsięwzięcia mieliśmy przyznaną. Pierwotnie było to 82,63% i dofinansowanie to 27 mln 145 tys. Natomiast w wyniku tego aneksu zwiększył się procent dofinansowania, pozostawiając kwotę pomimo zmniejszenia ogólnej wartości przedsięwzięcia – wyjaśniła Izabela Wroniszewska, skarbnik miasta.

Temat podjął także radny Łukasz Janik, który dopytywał czy autobus o przegubowej konstrukcji zmieści się na ulicach miasta.

– Nie wydaje mi się, żeby autobus przegubowy sprawdził się na naszych ulicach. Nie wiem, jak on będzie zawracał i jeździł – dopytywał Łukasz Janik.

Wymiary i konstrukcja autobusu mają jednak nie stanowić żadnej przeszkody na ulicach Piotrkowa.

– On ma mniejszy promień skrętu niż autobusy, które jeżdżą po Piotrkowie i nie będzie żadnych problemów z poruszaniem się tego autobusu po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego. Zresztą w latach minionej epoki autobusy przegubowe po Piotrkowie jeździły, tzw. Ikarusy. One miały gorsze parametry techniczne niż autobusy Solaris – powiedział Jacek Marusiński, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Jak się okazuje, autobus ten najprawdopodobniej obsługiwałby linię numer 5. Tak wynika z wypowiedzi dyrektora Marusińskiego, który podkreślił jednak, iż decyzje jeszcze nie zapadły.

– W tej chwili uczniowie do szkoły w Bujnach jeżdżą w takiej ilości, iż musimy w godzinach uczęszczania do szkoły i odbierania uczniów ze szkoły puszczać dwa autobusy – jeden za drugim jedzie. Dwa autobusy realizują usługę dowozu młodzieży do Bujen i najprawdopodobniej na tej linii ten autobus przegubowy będzie się poruszał – wyjaśnił Jacek Marusiński.

Pomysł spotkał się z mieszanymi opiniami. Z jednej strony radny Przemysław Winiarski stwierdził, iż zakup przegubowego autobusu do tego, by dwa razy w ciągu doby dowoził uczniów do szkoły, jest przejawem niegospodarności.

– Dziwię się, iż miasto nie dąży do zakupu mniejszych autobusów, które poza godzinami szczytu można użytkować ekonomiczniej i dodatkowo takie autobusy mogłyby również obsługiwać miejsca, co do których mówi się, iż tam duży autobus nie jest w stanie wjechać. Jako przykład podaje ulicę Wschodnią, co do której pan dyrektor w przyszłości nie przewiduje kursowania komunikacji miejskiej – powiedział Przemysław Winiarski.

Z kolei radny Dariusz Cecotka uznał, iż autobus przegubowy jak najbardziej sprawdziłby się na linii numer 5.

– Myślę, iż to jest dobry początek, bo szkoły z terenu powiatu piotrkowskiego bardzo blisko sąsiadujące z Piotrkowem też mają dużo innych uczniów, którzy dojeżdżają czy do Wolborza, czy Szydłowa i chciałbym zaznaczyć, iż na początku kadencji mieliśmy spotkanie z ludźmi, którzy zajmują się komunikacją miejską i dobrze będzie dla Piotrkowa, o ile nasze autobusy dojeżdżać będą do miejscowości oddalonych od Piotrkowa typu Sulejów, Rozprza, a choćby dalej, bo z tego tytułu będą dla spółki dużo większe korzyści i wpływy – powiedział radny Dariusz Cecotka.

Według informacji przekazanych przez magistrat pierwsi pasażerowie wsiądą do nowych autobusów już na przełomie maja i czerwca przyszłego roku.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/zabytkowy-autobus-wciaz-sprawny-to-ostatni-ikarus-w-piotrkowie/5REHJnmHy17bduDETJQm
Idź do oryginalnego materiału