Powrót pociągów do Kcyni. Jest umowa na remont tras do Bydgoszczy i Poznania

4 dni temu

Po ponad dwudziestu latach, pociągi ponownie powrócą na dworzec w Kcyni. W oddziale Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy podpisano umowę na prace remontowe, jakie zostaną przeprowadzone na trasie Kcynia – Nakło nad Notecią oraz Kcynia – granica województwa.

W ramach zadania wymienimy szyny na odcinku ponad 26 kilometrów oraz podkłady na odcinku blisko 20 km – mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych i wylicza kolejne zadania w ramach tej inwestycji: – Wyremontujemy perony na stacji Kcynia (peron numer 1) i przystankach Szczepice, Studzienki i Grocholin. Przeprowadzimy również prace naprawcze na 31 obiektach inżynieryjnych.

Umowę na realizację prac remontowych podpisali prezes ZLK oddziału w Bydgoszczy Piotr Kwabiszewski oraz przedstawiciel firmy Mirbud Tomasz Krupiński. To właśnie konsorcjum Mirbud (lider projektu) i PBS Transkol Sp. z o.o. wykonają prace, a te mają zostać zrealizowane do końca tego roku.

Powrót po niemal ćwierć wieku

Z powrotu pociągów na tory cieszą się nie tylko mieszkańcy Kcyni, ale też włodarz. – Samorząd gminy Kcynia, jak i mieszkańcy bardzo długo czekali na ten dzień, gdzie niemal po dwudziestu pięciu latach wraca perspektywa powrotu połączeń kolejowych przez Kcynię – cieszy się burmistrz Kcyni Mateusz Stachowiak, przyznając: – To moment, który bardzo cieszy naszą społeczność, bo znów będziemy mieli połączenie kolejowe tak do Bydgoszczy, jak i do Poznania. Modernizacja linii 281 i 356 to moment, który długo oczekiwany był przez mieszkańców.

Stachowiak nie ukrywa przy tym, iż takie połączenie nie tylko ułatwi dojazd mieszkańcom Kcyni do pracy, ale też młodzieży. – Młodzi często wybierają studia w Wielkopolsce na uczelniach wyższych, dlatego dziękujemy, iż ta perspektywa uruchomienia połączeń kolejowych jest tak bardzo nieodległa – podkreśla i przyznaje, iż zacznie się niebawem wyczekiwanie na pierwszy pociąg na torach w Kcyni. Jak przypomniano, ostatni raz pociąg pasażerski zabrał podróżnych ze stacji Kcynia w 2004 roku.

Fakt powrotu pociągów na tory w powiecie nakielskim na trasie Nakło – Kcynia pozytywnie odbierają także władze samorządu powiatu nakielskiego. – Dla nas, uruchomienie linii kolejowej Nakło – Kcynia – Gołańcz jest ważnym elementem w rozwoju sieci komunikacyjnej powiatu nakielskiego – mówi starosta Krzysztof Błoński, który ma nadzieję na to, iż uda się też uruchomić i pobudzić obszar Nadnoteckiego Parku Przemysłowego.

Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, PLK S.A. Piotr Kwabiszewski przypomina, iż to nie jest jedyna inwestycja kolejowa w regionie. – Jeszcze w tym roku podróżni ponownie będą mogli dojechać pociągami do Ciechocinka, przygotowujemy również trasę Rypin – Brodnica, łącznie z odcinkiem do Jabłonowa Pomorskiego na powrót regularnych połączeń kolejowych. Taki sam cel przyświeca realizacji prac na linii do Kcyni – mówi.

Prace do końca roku

Jak wspomina rzecznik prasowy PLK, prace mają zostać zrealizowane do końca roku, natomiast na 2026 roku planowany jest kolejny etap zadania, a ten dotyczy zabudowy nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, przy czym na kontynuację inwestycji planowane jest pozyskanie środków. – Docelowo chcemy, aby pociągi pojechały tą trasą z prędkością do 120 km/h – informuje Przemysław Zieliński.

Zadanie pn. „Ciągła wymiana szyn i podkładów w torze nr 1 linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice (odcinek Kcynia – Nakło nad Notecią) oraz w torze nr 1 linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna (na odcinku granica IZ – Kcynia) wraz z robotami towarzyszącymi” jest warte 46,5 mln zł netto.

Zieliński przypomina także, iż niespełna miesiąc temu podpisano umowę na prace na wielkopolskim odcinku linii kolejowej 356 między Wągrowcem, Gołańczą a granicą województw. – Dzięki remontowi blisko 30 km odcinka, na którym wymienimy podkłady i zamontujemy nowe szyny, odtworzymy niewykorzystywany od 2004 roku odcinek Gołańcz – Panigródz – mówi, precyzując, iż prace o wartości blisko 200 mln zł przewidziane są do końca przyszłego roku, a część funduszy na ten cel pochodzi także ze środków europejskich.

Realizacja obu zadań umożliwi organizatorom przewozów w województwach, czyli Urzędom Marszałkowskim, stworzenie nowej, alternatywnej dla linii kolejowej nr 353, oferty podróży koleją na trasie Poznań – Bydgoszcz.

Idź do oryginalnego materiału