W Nakle nad Notecią realizowana jest inwestycja mająca na celu poprawę infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej — budowa Nadnoteckiego Parku Rowerowego.
Budowana nowoczesna ścieżka rowerowa o łącznej długości 4,765 km, jest zlokalizowana na pięciu odcinkach, przebiegających przez tereny niezabudowane o charakterze rolniczym i rekreacyjnym. Trasa ścieżki została zaplanowana od ulicy Noteckiej, wzdłuż cieku wodnego Paramelka, aż do istniejącej ścieżki rowerowej przy drodze powiatowej w miejscowości Występ.
Konstrukcja ścieżki rowerowej
Projekt zakłada wykonanie ścieżki rowerowej o trwałej i estetycznej nawierzchni z kostki brukowej betonowej bezfazowej o grubości 8 cm. Kostka ta, dzięki gładkiej powierzchni, zapewnia komfort jazdy dla rowerzystów, szczególnie osób korzystających z rowerów szosowych i miejskich.
Bezpośrednio pod nawierzchnią ułożona zostanie podsypka cementowo-piaskowa o grubości 3 cm, która stanowi warstwę wyrównującą i stabilizującą kostkę brukową. Kluczowym elementem konstrukcji jest jednak podbudowa z pianobetonu PB 1000 o grubości 20 cm.
Rola pianobetonu w konstrukcji ścieżki
Pianobeton to nowoczesny materiał budowlany, który w ostatnich latach zyskał szerokie zastosowanie w budowie infrastruktury drogowej i rowerowej. Jest to lekki beton komórkowy o strukturze zawierającej równomiernie rozmieszczone pory powietrzne, które nadają mu unikalne adekwatności.
Wykorzystanie pianobetonu w budowie ścieżki rowerowej w Nakle nad Notecią zapewnia szereg korzyści:
- niewielka masa własna — dzięki niższej gęstości w porównaniu z tradycyjnymi podbudowami mineralnymi, pianobeton minimalizuje obciążenie podłoża gruntowego, co jest szczególnie istotne na terenach podmokłych, wzdłuż cieków wodnych i na gruntach słabo nośnych, jak w przypadku odcinka wzdłuż Paramelki,
- wysoka nośność i stabilność wymiarowa — pomimo niskiej masy, pianobeton PB 1000 zapewnia odpowiednią wytrzymałość na ściskanie, umożliwiając przenoszenie obciążeń od ruchu rowerowego oraz sporadycznego ruchu serwisowego,
- odporność na działanie wody i mrozoodporność — zamknięta struktura porów powietrznych sprawia, iż materiał jest nienasiąkliwy i odporny na zamarzanie i rozmrażanie, co przedłuża trwałość ścieżki,
- łatwość i szybkość wykonania — pianobeton może być łatwo pompowany i wbudowywany, co przyspiesza realizację inwestycji, ogranicza konieczność przewozu materiałów drogowych oraz zmniejsza ingerencję w teren.
Dzięki zastosowaniu pianobetonu projektanci uzyskali możliwość budowy ścieżki na terenach o zróżnicowanych warunkach gruntowych, bez konieczności kosztownych wymian gruntu lub wykonania głębokich wykopów.
Realizowana inwestycja nie tylko poprawi dostępność terenów rekreacyjnych i atrakcji przyrodniczych w Nakle nad Notecią, ale również przyczyni się do rozwoju sieci ścieżek rowerowych w regionie. Zastosowanie innowacyjnych technologii, takich jak pianobeton, pozwoli na stworzenie trwałej i komfortowej infrastruktury, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu prac budowlanych na środowisko.
Wykonawcą zadania jest firma Mirosław Januszewski z Witunii, posiadająca doświadczenie w realizacji projektów drogowych i rekreacyjnych. Wartość robót budowlanych wyniesie 6 981 735,48 zł brutto. Inwestycja jest dofinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
źródło: Urząd Miasta i Gminy Nakło nad Notecią
fot. Szymon Niemczewski,



































