Powstanie koncepcja kolejnej velostrady. Połączy Katowice z Tychami

2 godzin temu
Kolejny krok w kierunku velostrady Katowice-Tychy. Metropolia wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na koncepcję trasy rowerowej po stronie Katowic. Odcinek połączy pierwszą velostradę Giszowiec – Brynów z Tychami i będzie miał ok. 6 km.

W Katowicach w tym roku wybudowana została pierwsza z metropolitalnych velostrad. To jednak dopiero początek, ponieważ Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zapowiedziała, iż takich tras ma być łącznie dziewięć, a ich długość wyniesie ok. 120 km. Droga o podwyższonym standardzie łącząca Brynów z Giszowcem ma być docelowo przedłużona do Mysłowic i łączyć się także z kolejną rowerową trasą w kierunku południowym, czyli do Tychów.
W Tychach już w zeszłym roku rozpoczęto przygotowania w postaci tzw. PFU, czyli programu funkcjonalno-użytkowego. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, co umożliwi szybszą realizację niż w Katowicach. Tutaj ma powstać koncepcja i dopiero w kolejnym etapie projekt, a dopiero w następnym, osobnym przetargu wyłoniony zostanie wykonawca robót budowlanych.

Pod koniec września Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej dla budowy katowickiego odcinka velostrady nr 3, która połączy Katowice z Tychami. Ten katowicki odcinek ma ok. 6 km długości.
Przebieg podzielono na dwa odcinki. Pierwszy, o długości ok. 2,2 km, ma prowadzić od Giszowca, po wschodniej stronie DK86, w pasie drogowym, do ul. Solskiego w Murckach. Drugi, dłuższy odcinek będzie miał ok. 3,9 km długości i pobiegnie od przejścia podziemnego w obrębie ul. Solskiego, w pasie drogowym (DK 86), a następnie planowanym tunelem pod ul. Kołodzieja oraz w rejonie ronda przy ul. Kołodzieja i ul. Bielskiej. Dalej trasa przejdzie kładką nad łącznicami DK86 i przez Park Murckowski, a następnie skręci w ul. Żubrów Murckowskich. Dalszy przebieg związany jest z przejściem do ul. Leśników. Na końcowym etapie trasa pobiegnie terenami równoległymi do DK 86, znajdującymi się w pasie dawnej linii kolejowej, pasie drogowym lub bezpośrednio do niego przylegającymi. Tereny te porośnięte są w znacznym stopniu drzewami, a w przeszłości częściowo stanowiły teren linii kolejowej, która kończyła się na tyskim Czułowie.

Kilka dni temu Metropolia wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na koncepcję dla katowickiego odcinka. Za 268 tys. zł przygotuje ją firma Collect Consulting S.A. i będzie miała na to 8 miesięcy od daty podpisania umowy. Metropolitalna droga rowerowa Katowice – Tychy będzie miała łącznie 11 km. Większość trasy ma przebiegać w linii prostej i można będzie ją pokonać w ciągu godziny. Plan jest taki, żeby odcinki velostrady w obu miastach powstawały równolegle. Tychy powinny niebawem ogłosić przetarg na projekt i budowę. Prace mają być prowadzone w 2026 roku, a zakończenie całej inwestycji nie powinno nastąpić później niż w połowie 2027 roku. Budowa velostrady Katowice – Tychy ma kosztować ok. 40 mln zł.

Idź do oryginalnego materiału