Powstanie nowa linia?

1 tydzień temu
Urząd Miasta pracuje nad uruchomieniem nowej linii autobusowej, która dojeżdżałaby do obszarów dotąd nieobsługiwanych przez komunikację miejską. Na trasie znalazłyby się przystanki przy ul. Brzegowej, Dworcowej, ale także Kusocińskiego, al. NSZZ „Solidarność”, Grygowej w Lublinie oraz w Kalinówce. Byłaby to czwarta linia kursująca między Świdnikiem a Lublinem.

Pytania o utworzenie połączenia umożliwiającego dojazd do szpitala przy ul. Grenadierów czy na cmentarz przy Drodze Męczenników Majdanka, pojawiają się bardzo często. W związku z tym, władze Świdnika zwróciły się do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie o pomoc w znalezieniu rozwiązania. Uruchomienie linii, która nie tylko pozwoli dojechać do miejsc znajdujących się na granicy Lublina, ale także dojedzie w najodleglejsze rejony Świdnika, takie jak ul. Dworcowa czy al. NSZZ „Solidarność”.

– Cały czas rozwijamy ofertę komunikacji miejskiej. Nowa linia nr 70 połączyłaby Świdnik ze stolicą województwa przez nową ul. Dworcową. Byłby to kolejny etap do organizacji kompleksowej komunikacji miejskiej w Świdniku – mówi burmistrz Marcin Dmowski.

We wtorek burmistrz Marcin Dmowski opublikował w swoich social mediach odpowiedź przesłaną przez ZDiTM w Lublinie, w której padła propozycja, by wydłużyć trasę linii nr 70. To linia okrężna łącząca pętlę autobusowo-trolejbusową na Felinie z centrum handlowym Felicity, rejonem ul. Rataja i częścią specjalnej strefy ekonomicznej.

Po zmianach „70” mogłaby w następujący sposób Lublin: Felin Kalinówka – Franczaka „Lalka” – Doświadczalna – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków – Grenadierów – Rataja – Świdnik: Brzegowa – Dworcowa – Struga – Klubowa – Dworzec Miasto Świdnik – al. Lotników Polskich – Niepodległości – Kosynierów – Krępiecka – Kusocińskiego – al. NSZZ „Solidarność” – al. Lotników Polskich – Klubowa – Dworzec Świdnik Miasto – Struga – Dworcowa – Brzegowa – Lublin: Rataja – Grenadierów – Pancerniaków – Grygowej – al. Witosa – Doświadczalna – Franczaka „Lalka” – Felin Kalinówka.

Czas przejazdu według zaproponowanego wariantu wynosi około godziny, dzięki czemu linia nr 70 mogłaby jeździć co 80-90 minut. Przy założeniu, iż w dzień powszedni do Świdnika wykonano by 11 kursów, a w sobotę i dzień świąteczny 6, miesięczny koszt funkcjonowania linii kosztowałby Świdnik 72 tys. zł brutto.

Burmistrz Miasta Świdnik zapytał mieszkańców, co sądzą na temat takiego rozwiązania. Pan Damian napisał na przykład: „Wstępny zarys uważam za dobry, chodź wydaje mi się, iż lepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby linia z Niepodległości skręcała w kierunku przystanku kolejowego Świdnik Wschód, następnie z gen. Maczka na południe ciągiem Armii Krajowej i dopiero wtedy do Kusocińskiego.” Pani Anna z kolei: „Bardzo dobry pomysł. Jestem niezmotoryzowana, więc każde dodatkowe połączenie z Lublinem jest mi na rękę”, a pani Ewelina: „Pomysł dobry, ale skoro Brzegowa potrzebuje autobusu to należałoby zmienić trasę przejazdu tak, aby autobus skręcał z Rataja w Braci Kausse, potem w Vetterów i Brzegową. Dla Rataja kilka się zmieni, bo przystanek na Braci Kausse jest przy skrzyżowaniu z Rataja, ci, co do dojeżdżają do pracy na strefę mieliby ze Świdnika połączenie, a Brzegowa w dalszym ciągu miałaby autobus.

Zostaje ewentualnie kwestia Brzegowej za wiaduktem, gdzie zajeżdżają niektóre kursy. Dobrze by było, gdyby autobus w dalszym ciągu tak jeździł. Wtedy dla Brzegowej dojdzie dodatkowy kierunek podróży. Pojawiły się także głosy, iż linia 70 jest zbędna i bardziej potrzebne jest wprowadzenie dodatkowych kursów funkcjonujących już linii. Pani Anna napisała na przykład: „Największą grupą potrzebujących szybkiego dostania się do Lublina są uczniowie szkół ponadpodstawowych i studenci. Zwiększenie częstotliwości 55 jest pożądane.” Pan Adam natomiast: „Postawcie na silną linię 55 (żeby wszystkie kursy realizowano do/ze Świdnika) oraz podbitą 5 (dostosowaną rozkładowo do oferty lotniska). Ponadto utwórzcie regularnie kursującą linię miejską, o charakterze lokalnym (wyłącznie w ramach obszaru Świdnika, z uwzględnieniem wszystkich możliwych ulic, również tych dotychczas pominiętych przez komunikację miejską). Wspomniana linia lokalna zbierałaby chętnych na dogodne przesiadki do autobusów linii 5, 35 i 55.”

Burmistrz Marcin Dmowski poinformował, iż Miasto wnioskuje o zwiększenie ilości kursów linii nr 5 i 35.

– Zbieramy uwagi i będziemy starać się, by dostosować rozkład komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców – dodaje Burmistrz Miasta Świdnik.

Idź do oryginalnego materiału