Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 na odcinku od obwodnicy Nowej Dęby (miejscowość Komorów) do obwodnicy Kolbuszowej. Kontrakt o wartości 3 682 398,60 zł zrealizuje firma Promost Consulting w ciągu najbliższych 21 miesięcy. Planowany odcinek drogi będzie miał około 11 kilometrów długości.
Jeden z trzech kluczowych odcinków
Podpisana umowa dotyczy jednego z trzech fragmentów nowego przebiegu DK9 w województwie podkarpackim. Dla pozostałych odcinków również realizowane są zaawansowane procedury:
- Dla odcinka od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby (około 19 km) trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty
- Dla odcinka od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (około 14 km) trwa sprawdzanie ofert
Docelowo nowa droga krajowa nr 9 będzie przebiegać od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Uzupełnieniem tego ciągu komunikacyjnego będą przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, dla których aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył około 60 kilometrów.
Zakres prac przygotowawczych
Podpisana umowa obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz przygotowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Wykonawca przeprowadzi szczegółowe analizy:
- ruchowe
- środowiskowe
- techniczne
- ekonomiczne
Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych oraz rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska. Przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji środowiskowej jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, czyli prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej.
Cel inwestycji
Droga krajowa nr 9 ma istotne znaczenie w sieci transportowej Polski, gdyż stanowi jedną z głównych arterii pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych ze względu na duże natężenie ruchu, składającego się głównie z ruchu tranzytowego. Powoduje to znaczne utrudnienia w płynności przejazdu.

Dodatkowo, obecna DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas i posiada liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę. Budowa nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 pozwoli na:
- Odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy
- Usprawnienie ruchu tranzytowego
- Poprawę płynności transportu osobowego na kierunku Rzeszów-Radom-Warszawa
- Skrócenie czasu przejazdu
- Zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu
- Likwidację tzw. wąskich gardeł spowalniających ruch pojazdów
Informacje o objazdach
Na obecnym etapie inwestycji, który dotyczy wyłącznie prac przygotowawczych, nie wprowadzono żadnych zmian w organizacji ruchu ani objazdów. Informacje o ewentualnych utrudnieniach dla kierowców pojawią się dopiero po zakończeniu fazy projektowej i rozpoczęciu adekwatnych prac budowlanych, co nastąpi najwcześniej po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji i pozwoleń.
Kierowcy powinni na bieżąco śledzić komunikaty GDDKiA dotyczące postępów w realizacji tej inwestycji, aby być przygotowanym na przyszłe zmiany w organizacji ruchu na tym odcinku.