
Dziś podpisano umowę na realizacje inwestycji (fot. Anna Wróblewska/UM Radom)
Umowa na realizację wspólnej inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz miasta została podpisana dzisiaj.
Przystanek będzie miał dwa perony przy linii kolejowej nr 8 w kierunku Kielc oraz jeden peron przy linii nr 22 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. Będą tam windy i system informacji dla pasażerów. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a windy ułatwią dostęp do kładki. Na przystanku będą zatrzymywać się pociągi regionalne i dalekobieżne. Miasto sfinansuje budowę kładki dla pieszych, która połączy ulice Jacka Kuronia, Anny Walentynowicz i Krynicką, zapewniając wygodny dostęp do peronów.
Kolej dostępna dla radomian
– Po zmodernizowaniu stacji Radom Główny i wybudowaniu kilku peronów w północnej części miasta, przystępujemy do kolejnego etapu poprawy dostępności kolei dla mieszkańców Radomia, czyli do budowy przystanku Radom Południowy. To udogodnienie dla mieszkańców osiedla Południe, jak również pasażerów dojeżdżających samochodami z okolic Radomia, którzy swoje auta będą mogli zostawić na pobliskim parkingu park&ride i przesiąść się do pociągu – mówi Michał Gil, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.
Łączny koszt zadania to 16,3 mln, z czego część, za którą odpowiada miasto, będzie kosztowała 9,5 mln. Pieniądze na ten cel pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, z którego Radom może korzystać po raz pierwszy.
– Budowa kładki na Południu to jeden z największych projektów, które będziemy realizować dzięki pieniądzom z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. W grudniu podpisaliśmy umowę opiewającą w sumie na 192 mln złotych. To pieniądze, które chcemy przeznaczyć na wprowadzanie zmian w infrastrukturze transportowej w naszym mieście. Jedną z nich jest właśnie rozwój infrastruktury kolejowej – mówi prezydent Radosław Witkowski.
Projekty z Polski Wschodniej
Kładka pieszo-rowerowa powstanie między blokami przy ul. Sycyńskiej a końcówką ulicy Krynickiej na Godowie. Będzie miała około 108 m długości i ponad 4 m szerokości użytkowej. Będzie składała się z trzech przęseł.
- Z obu stron będą pochylnie, z których będą mogli korzystać zarówno rowerzyści, jak też między innymi osoby na wózkach albo z wózkami. Będą też oczywiście tradycyjne schody, a na perony kolejowe będzie można dodatkowo zjechać albo wjechać z nich na górę windami. To inwestycja, która dobrze wpisuje się w założenia naszego projektu zgłoszonego do Polski Wschodniej. Oprócz kładki w planach mamy szereg inwestycji, które zwiększą atrakcyjność transportu publicznego, a także poprawią warunki transportu rowerowego i ruchu pieszego. To m.in. budowa ścieżek rowerowych i chodników, zakup nowych, zeroemisyjnych autobusów czy tworzenie centrów przesiadkowych – wymienia wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.
Od momentu podpisania umowy wykonawca inwestycji będzie miał 12 miesięcy na roboty budowlane i kolejne cztery na uzyskanie pozwoleń na użytkowanie obiektu. Oznacza to, iż z kładki i z peronów będzie można zacząć korzystać w przyszłoroczne wakacje.
Projekt realizowany jest w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”.
bdb