Powstanie SOR-u z izby przyjęć w szpitalu w Tychach wcale nie takie pewne. Jest kilka koncepcji dla lądowiska helikopterów, w tym jedna poza terenem szpitala. Przekształcenie izby przyjęć w Szpitalny Oddział Ratunkowy to nie takie proste przedsięwzięcie. o ile szpital nie pozyska pieniędzy z rządowego programu, to do takiego przekształcenia nie dojdzie. Najwcześniej mówimy tutaj o 2027 roku.
Megrez Szpital Wojewódzki ma plan funkcjonalno-użytkowy, o ile chodzi o przekształcenie izby przyjęć na SOR. „W chwili obecnej oczekuje się na ogłoszenie konkursu o dofinansowanie” – zaznacza prezes spółki Megrez, Mariola Szulc. O sprawę dopytywał w interpelacji radny Grzegorz Gwóźdź, który przez lata pracował w spółce Megrez.
Spółka chce skorzystać z rządowego „Programu inwestycyjnego modernizacji podmiotów leczniczych – wsparcie infrastruktury ratownictwa medycznego” (utworzenie nowych SOR lub przekształcenie Izb Przyjęć w SOR) – przewidywana wartość środków przeznaczonych na konkurs to 100 mln zł dla całego kraju.
Lądowisko dla helikopterów LPR
W sumie spółka posiada dwa dokumenty – programy funkcjonalno-użytkowe zakładające dwie koncepcje powstania lądowiska. Jedna zakłada jego umiejscowienie na terenie szpitala lub poza terenem szpitala, druga na dachu budynku Bloku Leczniczego lub budowę nowego budynku z wyniesionym lądowiskiem.
„Przedstawiciele Spółki w dniu 4 kwietnia 2025 r. spotkali się w Urzędzie Miasta Tychy z przedstawicielami Urzędu odpowiedzialnymi za kwestie kształtowania przestrzeni miejskiej oraz budownictwa i planowania przestrzennego oraz nadzoru właścicielskiego. Poczynione ustalenia stały się podstawą do skierowania w dniu 8 kwietnia 2025 r. pisma do Prezydenta Miasta Tychy (…) w sprawie Miejskiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dotyczącego terenów przeznaczonych pod planowane lądowisko dla śmigłowców ratunkowych w rejonie ulic Bratków i Oświęcimskiej w Tychach, a także o zajęcie stanowiska w sprawie ewentualnej zmiany zapisów ww. planu” – poinformowała prezes szpitala.
Spółka przedstawiła również dodatkowe warunki, jakie będzie musiała spełnić inwestycja (obniżenie wysokości istniejących słupów oświetleniowych, usunięcie drzew w pasie drogowym, a także uzgodnienie zjazdu z ul. Oświęcimskiej).