Kolejna inwestycja torowa we Wrocławiu. Miasto w najbliższych tygodniach ogłosi przetarg na projekt trasy tramwajowej wraz z pętla na Nowych Żernikach. To niezbędna infrastruktura, która wraz z planowaną na tym osiedlu zajezdnią tramwajową pozwoli rozwijać sieć komunikacyjną we Wrocławiu.
Odcinek wzdłuż alei Architektów umożliwi w przyszłości dojazd tramwajów od ulicy Kosmonautów do planowanej zajezdni, a pętla ma powstać w sąsiedztwie planowanego w pobliżu Wrocławskiego Centrum Sportu.
– W ubiegłej kadencji zbudowaliśmy dwie nowe trasy na Nowy Dwór i przez Popowice i Szczepin. W tej pracujemy nad budową nowych tras tramwajowych. To największy program inwestycyjny w rozbudowę komunikacji miejskiej od początku polskiego Wrocławia. W budżecie na 2025 r. na transport i łączność przeznaczyliśmy prawie 20 proc. wydatków - to ponad 1,5 mld zł. Teraz mamy kolejne dobre wieści - zakładamy budowę torowiska tramwajowego wzdłuż al. Architektów o długości ok. 1400 m oraz pętli, która pozwoli obsłużyć co najmniej dwie linie. Pętla będzie przystosowana także do ruchu autobusowego – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
W obrębie pętli powstanie niezbędna infrastruktura w tym m.in. toaleta publiczna oraz tzw. „komfortka” - specjalne pomieszczenie z przewijakiem dostosowanym również dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Na trasie zaprojektowane zostaną przystanki tramwajowe w rejonie: skrzyżowania al. Architektów i ul. Kosmonautów, ul. Brzozy, ul. Grabowej, planowanego Wrocławskiego Centrum Sportu. Przystanki będą nowoczesne - z wiatami, ławkami, koszami na śmieci, tablicami elektronicznymi, a także miejscem na biletomaty i stacje roweru miejskiego. Po wschodniej stronie alei Architektów powstaną: droga rowerowa, chodnik o szerokości, pas zieleni oddzielający ruch od torowiska. Na trasie przewidziano także ławki, oświetlenie, a przejścia dla pieszych i rowerzystów będą dobrze doświetlone i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Torowisko ma być zielone, czyli obsadzone trawą albo inną roślinnością, co poprawi estetykę i pomoże w gospodarowaniu wodą deszczową. W projekcie przewidziano ogrody deszczowe, zbiorniki retencyjne oraz nowe nasadzenia drzew i krzewów. Biuro projektowe będzie miało 16 miesięcy od podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji.

W połowie września natomiast MPK Wrocław rozstrzygnęło przetarg na zaprojektowanie zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach.
– Nowa zajezdnia tramwajowa to projekt, który pomoże usprawnić działanie całej sieci – szczególnie po zachodniej stronie miasta. w ciągu 3 miesięcy powstanie koncepcja nowej zajezdni. Po jej zatwierdzeniu projektanci będą mieli 15 miesięcy na przygotowanie kompletnej dokumentacji budowlanej. Kiedy wszystko będzie gotowe, rozpocznie się proces realizacji inwestycji – informuje Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Przetarg na projekt wygrało konsorcjum firm: DATABOUT Sp. z o.o. (lider) oraz RYSY Architekci Sp. z o.o. Sp. k. (partner), z ofertą opiewającą na ponad 13 mln zł.
Nowa zajezdnia ma pomieścić choćby 150 tramwajów. Powstać mają też przy niej również hale serwisowe, myjnia, lakiernia oraz budynek Centrali Ruchu. Zajezdnia ma być nie tylko funkcjonalna, ale też przyjazna środowisku - mają tam zostać zastosowane ekologiczne rozwiązania: panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, wentylacja z rekuperacją, a także wykorzystanie deszczówki do mycia tramwajów.