Projekt SPECIFIC nawiązuje do idei 15-minutowych miast, opracowanej przez francuskiego urbanistę Carlosa Moreno. Koncepcja zakłada, iż mieszkańcy powinni mieć dostęp do najważniejszych usług – takich jak praca, zakupy czy rekreacja – w promieniu 15 minut pieszo lub rowerem od miejsca zamieszkania.
W centrum miast taka organizacja przestrzeni jest stosunkowo łatwa, ale wyzwaniem pozostaje wdrożenie tego modelu na przedmieściach i obszarach o niższej gęstości zaludnienia. Poznań, który już rozwija sieci dróg rowerowych i infrastrukturę pieszą, podejmuje próbę dostosowania tej koncepcji do realiów podmiejskich.
Poznański etap projektu SPECIFIC koncentruje się na rowerach cargo – wszechstronnych pojazdach, które mogą przewozić zarówno osoby, jak i towary. Eksperyment ma na celu zbadanie potencjału wykorzystania tych jednośladów w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach w Poznaniu i okolicach.
W ramach współpracy z lokalnym producentem rowerów cargo, firmą Hazay, oraz Urzędem Miasta, przedsiębiorcy będą mogli testować rowery w swoich firmach. Badacze analizować będą, jakie wsparcie – infrastrukturalne i instytucjonalne – jest niezbędne do skutecznego wdrożenia tego środka transportu w codziennych operacjach. Eksperyment ma również na celu zwiększenie świadomości wśród mieszkańców na temat korzyści płynących z użytkowania rowerów cargo
Równolegle z projektem SPECIFIC, w Poznaniu i innych polskich miastach trwa „Badanie Klimatu Rowerowego”. To inicjatywa mająca na celu zebranie opinii na temat warunków korzystania z rowerów jako środka transportu. Ankieta, dostępna do końca 2024 roku na stronie rowerowyklimat.pl, pozwoli na ocenę takich aspektów, jak bezpieczeństwo, komfort jazdy, infrastruktura oraz ogólna przyjazność ruchu rowerowego.
Wyniki badania mają dostarczyć szczegółowego obrazu sytuacji rowerzystów w Polsce i pomóc w podejmowaniu decyzji dotyczących poprawy warunków jazdy oraz jakości przestrzeni publicznych.