Prace oficjalnie rozpoczęte. Odcinek Wielkiej Pętli Fordonu ma być gotowy za pół roku

1 tydzień temu

Wystartowała budowa pierwszego wybranego w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, a drugiego w kolejności realizacji odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Wbito symboliczną pierwszą łopatę i przecięto wstęgę – powtórka ceremoniału nastąpi za pół roku, kiedy istotny etap trasy zostanie oddany do użytku.

16 listopada 2023 roku, podczas inauguracji budowy Wielkiej Pętli Fordonu obejmującej odcinek wzdłuż ulic Geodetów i Wierchowej, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej Wojciech Nalazek przekazał własnoręcznie podpisaną łopatę, której wbicie symbolicznie zaczęło jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji. Fragment łączący ulicę Tatrzańską z Bora-Komorowskiego został oddany do użytku wiosną ubiegłego roku, a tego lata rozpoczęła się budowa najdłużej czekającego na swoją kolej etapu – od Doliny Śmierci do położonej tuż za Górą Szybowników ulicy Orlińskiego.

Projekt realizacji trasy okalającej Fordon został zainagurowany dzięki głosowaniu mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. Pierwszy fragment WPF wybrano do realizacji w 2019 roku. Kiedy jednak wiosną 2022 roku miasto miało ogłosić przetarg na jego budowę, do ratusza trafiły informacje o możliwych nieprawidłowościach. Procedura trwała miesiącami – prokuratura, która prowadziła śledztwo w tej sprawie, umorzyła postępowanie, a kolejną próby blokowania powstania Wielkiej Pętli było zażalenie do sądu. Ten jednak uznał decyzje proukuratury, co umożliwiło drogowcom (w międzyczasie projekty związane z Wielką Pętlą Fordonu trafiły z wydziału inwestycji miasta do ZDMiKP) ogłoszenie przetargu. Ten wygrała firma Bogmar z Ostromecka.



We wtorek, 12 sierpnia symboliczna łopata – nazwana „czarodziejską różdżką budowlańców” znów została wbita w ziemię. Nalazek – wraz z jednym z architektów idei Wielkiej Pętli, przewodniczącym Rady Osiedla Nowy Fordon Janem Kwiatoniem oraz prezesem zarządu Bogmaru otworzyli budowę. Ta już trwa: na większości trasy wykonano odhumusowanie terenu, a niebawem rozpoczną się prace wytyczające jej dokładny przebieg.

Ta sytuacja miała mieć miejsce już dawno. Realizacja Wielkiej Pętli Fordonu rozpoczęła się na innym odcinku, ale to tutaj idea ma swój początek. Zapał mieszkańców Fordonu i Bydgoszczy sprawił, iż obecność WPF w naszym Fordonie jest coraz bardziej realna – podkreślił Kwiatoń. – To bardzo ważna inwestycja; też jestem fordoniakiem i wierzę, iż to zadanie zostanie ukończone w całości w najbliższych latach – dodał dyrektor Nalazek. Wliczając także odcinki już powstałe (m.in. Promenadę w Starym Fordonie czy Matki Teresy z Kalkuty) cała pętla będzie mieć 21 kilometrów. Przewodniczący Rady Osiedla Nowy Fordon wyraził nadzieję, iż kiedyś odbędzie się na niej Półmaraton Fordoński.

@metropoliabydgoska.pl POWAŻNY WYPADEK W BYDGOSZCZY! #bydgoszcz #polska #wypadek #tramwaj ♬ dźwięk oryginalny – MetropoliaBydgoska.PL

Odcinek Wielkiej Pętli Fordonu od wejścia do Doliny Śmierci do terenów za Górą Szybowników będzie miał 1,2 kilometra długości. Będzie to asfaltowa trasa pieszo-rowerowa (z rozdzieleniem wyznaczającym trasę dla obu grup użytkowników) o szerokości 4,2 metra, wyposażona w ławki, oświetlenie, stację naprawy rowerów i wiatę. – Myślę, iż fragment stanie się trotuarem Fordonu, często uczęszczanym przez pieszych i rowerzystów – wyraził nadzieję dyrektor ZDMiKP. Otwarcie ma nastąpić za pół roku. Koszt zadania to 1,9 miliona złotych, z czego 800 tysięcy to dofinansowanie unijne.

Kolejnym realizowanym odcinkiem będzie ten od ulicy Sudeckiej, wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do placu zabaw Nivea przy ulicy Galla Anonima. Prace nad projektem dobiegają końca; gdy dokumentacja będzie gotowa, ZDMiKP ogłosi przetarg na budowę. W najbliższych dniach rozpocznie się natomiast inwestycja rowerowa wzdłuż Sudeckiej i Wyzwolenia, która wreszcie połączy infrastrukturę w Fordonie (w tym pierwszy odcinek Wielkiej Pętli Fordonu) z drogą dla rowerów w Jarużynie.

Idź do oryginalnego materiału