Wystartowała budowa pierwszego wybranego w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, a drugiego w kolejności realizacji odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Wbito symboliczną pierwszą łopatę i przecięto wstęgę – powtórka ceremoniału nastąpi za pół roku, kiedy istotny etap trasy zostanie oddany do użytku.
16 listopada 2023 roku, podczas inauguracji budowy Wielkiej Pętli Fordonu obejmującej odcinek wzdłuż ulic Geodetów i Wierchowej, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej Wojciech Nalazek przekazał własnoręcznie podpisaną łopatę, której wbicie symbolicznie zaczęło jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji. Fragment łączący ulicę Tatrzańską z Bora-Komorowskiego został oddany do użytku wiosną ubiegłego roku, a tego lata rozpoczęła się budowa najdłużej czekającego na swoją kolej etapu – od Doliny Śmierci do położonej tuż za Górą Szybowników ulicy Orlińskiego.
Projekt realizacji trasy okalającej Fordon został zainagurowany dzięki głosowaniu mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. Pierwszy fragment WPF wybrano do realizacji w 2019 roku. Kiedy jednak wiosną 2022 roku miasto miało ogłosić przetarg na jego budowę, do ratusza trafiły informacje o możliwych nieprawidłowościach. Procedura trwała miesiącami – prokuratura, która prowadziła śledztwo w tej sprawie, umorzyła postępowanie, a kolejną próby blokowania powstania Wielkiej Pętli było zażalenie do sądu. Ten jednak uznał decyzje proukuratury, co umożliwiło drogowcom (w międzyczasie projekty związane z Wielką Pętlą Fordonu trafiły z wydziału inwestycji miasta do ZDMiKP) ogłoszenie przetargu. Ten wygrała firma Bogmar z Ostromecka.
We wtorek, 12 sierpnia symboliczna łopata – nazwana „czarodziejską różdżką budowlańców” znów została wbita w ziemię. Nalazek – wraz z jednym z architektów idei Wielkiej Pętli, przewodniczącym Rady Osiedla Nowy Fordon Janem Kwiatoniem oraz prezesem zarządu Bogmaru otworzyli budowę. Ta już trwa: na większości trasy wykonano odhumusowanie terenu, a niebawem rozpoczną się prace wytyczające jej dokładny przebieg.
– Ta sytuacja miała mieć miejsce już dawno. Realizacja Wielkiej Pętli Fordonu rozpoczęła się na innym odcinku, ale to tutaj idea ma swój początek. Zapał mieszkańców Fordonu i Bydgoszczy sprawił, iż obecność WPF w naszym Fordonie jest coraz bardziej realna – podkreślił Kwiatoń. – To bardzo ważna inwestycja; też jestem fordoniakiem i wierzę, iż to zadanie zostanie ukończone w całości w najbliższych latach – dodał dyrektor Nalazek. Wliczając także odcinki już powstałe (m.in. Promenadę w Starym Fordonie czy Matki Teresy z Kalkuty) cała pętla będzie mieć 21 kilometrów. Przewodniczący Rady Osiedla Nowy Fordon wyraził nadzieję, iż kiedyś odbędzie się na niej Półmaraton Fordoński.
@metropoliabydgoska.pl POWAŻNY WYPADEK W BYDGOSZCZY! #bydgoszcz #polska #wypadek #tramwaj ♬ dźwięk oryginalny – MetropoliaBydgoska.PLOdcinek Wielkiej Pętli Fordonu od wejścia do Doliny Śmierci do terenów za Górą Szybowników będzie miał 1,2 kilometra długości. Będzie to asfaltowa trasa pieszo-rowerowa (z rozdzieleniem wyznaczającym trasę dla obu grup użytkowników) o szerokości 4,2 metra, wyposażona w ławki, oświetlenie, stację naprawy rowerów i wiatę. – Myślę, iż fragment stanie się trotuarem Fordonu, często uczęszczanym przez pieszych i rowerzystów – wyraził nadzieję dyrektor ZDMiKP. Otwarcie ma nastąpić za pół roku. Koszt zadania to 1,9 miliona złotych, z czego 800 tysięcy to dofinansowanie unijne.
Kolejnym realizowanym odcinkiem będzie ten od ulicy Sudeckiej, wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do placu zabaw Nivea przy ulicy Galla Anonima. Prace nad projektem dobiegają końca; gdy dokumentacja będzie gotowa, ZDMiKP ogłosi przetarg na budowę. W najbliższych dniach rozpocznie się natomiast inwestycja rowerowa wzdłuż Sudeckiej i Wyzwolenia, która wreszcie połączy infrastrukturę w Fordonie (w tym pierwszy odcinek Wielkiej Pętli Fordonu) z drogą dla rowerów w Jarużynie.