Pracownik IT lotniska Chopina miał zgrywać dane pasażerów! Powiadomiono służby

2 godzin temu

Na lotnisku Chopina w Warszawie doszło do incydentu z udziałem pracownika działu IT, który został przyłapany na kopiowaniu wrażliwych danych na zewnętrzny, szyfrowany twardy dysk. Jak poinformował dziennikarz śledczy Radia ZET, Mariusz Gierszewski, Polskie Porty Lotnicze natychmiast powiadomiły o sprawie Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), która zajmuje się dalszymi czynnościami wyjaśniającymi.

Fot. Warszawa w Pigułce

Reakcja Lotniska Chopina

Rzeczniczka prasowa Lotniska Chopina, Anna Dermont, zapewniła, iż kwestie cyberbezpieczeństwa są traktowane przez zarządzających z najwyższą powagą. Właśnie dzięki wielopoziomowym systemom zabezpieczeń oraz rozbudowanym procedurom udało się wykryć i zneutralizować potencjalne zagrożenie. Pracownik, który dokonywał nieautoryzowanego kopiowania danych, został natychmiast zwolniony z pracy, a incydent zgłoszono do odpowiednich służb.

Lotnisko Chopina nie ma dostępu do baz danych pasażerów linii lotniczych, dlatego nie istnieje ryzyko ich rozpowszechnienia. W przypadku opisanym przez Radio ZET, nasze służby wewnętrzne zadziałały zgodnie z rozbudowanymi procedurami cyberbezpieczeństwa – wykryły i udaremniły nieautoryzowane działania związane z kopiowaniem danych na zewnętrzny nośnik przez jednego z pracowników działu IT. Pracownik został natychmiast zwolniony z pracy. Zgodnie z naszym wewnętrznym regulaminem, kazdy tego typu przypadek zgłoszamy do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która prowadzi dalsze czynności wyjaśniające.

@Porty_Lotnicze

– zarządzający Lotniskiem Chopina traktuje kwestie cyberbezpieczeństwa z najwyższą powagą, jako jeden ze swoich priorytetów. Obowiązujące wielopoziomowe systemy zabezpieczenia oraz wdrożone procedury mają zapobiegać takim sytuacjom i tak, jak to miało miejsce w tym przypadku identyfikować i przeciwdziałać zagrożeniom – Anna Dermont Rzecznik PPL i Lotniska Chopina” – czytamy w oświadczeniu lotniska.

Lotnisko Chopina nie ma dostępu do baz danych pasażerów linii lotniczych, dlatego nie istnieje ryzyko ich rozpowszechnienia.

W przypadku opisanym przez Radio ZET, nasze służby wewnętrzne zadziałały zgodnie z rozbudowanymi procedurami cyberbezpieczeństwa – wykryły i…

— Chopin Airport, WAW (@ChopinAirport) December 13, 2024

Brak ryzyka dla danych pasażerów

W oficjalnym komunikacie opublikowanym na Twitterze przez Lotnisko Chopina podkreślono, iż port lotniczy nie posiada dostępu do baz danych pasażerów linii lotniczych. W związku z tym nie ma ryzyka, iż informacje dotyczące podróżujących mogły zostać ujawnione lub rozpowszechnione.

Współpraca z ABW

Zgodnie z procedurami obowiązującymi na lotnisku, każdy incydent dotyczący potencjalnego naruszenia zasad cyberbezpieczeństwa jest zgłaszany do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. ABW prowadzi w tej chwili dochodzenie mające na celu ustalenie zakresu kopiowanych danych oraz motywacji sprawcy.

Procedury zapobiegawcze

Polskie Porty Lotnicze zapewniają, iż stosowane na lotnisku procedury i systemy zabezpieczeń mają na celu szybkie identyfikowanie i neutralizowanie zagrożeń. Przypadek ten potwierdza skuteczność działań prewencyjnych, dzięki którym udało się uniknąć potencjalnych szkód.

Incydent z pracownikiem IT na lotnisku Chopina jest dowodem na to, iż cyberbezpieczeństwo w instytucjach publicznych i krytycznych obiektach infrastruktury musi być traktowane priorytetowo. Szybka reakcja wewnętrznych służb oraz kooperacja z ABW pokazują, iż wdrożone systemy zabezpieczeń skutecznie chronią przed zagrożeniami.

Idź do oryginalnego materiału