Prawa pacjenta

3 godzin temu

„Seniorzy z SIW. Edycja 2024” to inicjatywa współtworzona przez Stowarzyszenie Inicjatyw Wschodnich w Hrubieszowie i Grupę Wsparcia dla Seniorów podczas której rozpowszechniamy wiedzę o komunikacji, manipulacji czy o prawach obywatela.

Prawa pacjenta to zbiór praw do przestrzegania których zobowiązane są osoby wykonujące zawód medyczny oraz wszyscy inni, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.

Pacjent ma prawo do:

  • bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych z należytą starannością i odpowiadających wiedzy medycznej, a w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia do natychmiastowego udzielenia pomocy medycznej
  • informacji – uzyskania jasnych i pełnych informacji o swoim stanie zdrowia, proponowanych metodach diagnostycznych i leczniczych oraz następstwach zastosowania albo zaniechania określonych czynności medycznych

To Ty decydujesz, komu informacje o Twoim zdrowiu mogą być przekazywane. Masz prawo upoważnić każdą bliską Ci osobę do uzyskania tych informacji

  • zachowania tajemnicy informacji na jego temat – każdy wykonujący zawód medyczny ma obowiązek utrzymywania w tajemnicy informacji na temat Twojego zdrowia, leczenia czy życia prywatnego i rodzinnego. Informacje te są poufne i nie mogą być ujawniane również po Twojej śmierci
  • wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych – w formie ustnej, pisemnej lub przez każde zachowanie, które wyraża Twoją decyzję. Pamiętaj, iż pisemna zgoda jest wymagana w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla Twojego zdrowia lub życia. Masz także prawo nie zgodzić się na świadczenie zdrowotne lub zażądać jego zaprzestania.
  • poszanowania intymności i godności – podczas udzielania Ci pomocy medycznej mogą być obecne jedynie te osoby, których obecność jest niezbędna. Obecność innych osób wymaga Twojej zgody. jeżeli chcesz obecna może być bliska Ci osoba.
  • leczenia bólu
  • godnego umierania
  • dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Ty lub upoważniona przez Ciebie osoba zawsze możecie żądać udostępnienia tej dokumentacji
  • osobistego, korespondencyjnego lub telefonicznego kontaktu z innymi osobami
  • opieki duszpasterskiej
  • zdeponowania rzeczy wartościowych w szpitalu
  • zgłoszenia niepożądanych działań produktów leczniczych osobom, które wykonują zawód medyczny czy podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu

Więcej dowiesz się z naszego informatora:

Stowarzyszenie Inicjatyw Wschodnich w Hrubieszowie

www.stowarzyszeniesiw.pl



Artykuł sponsorowany – tekst, grafika mat. partnera


Zobacz też: Akcja Pierwsza Pomoc! Seniorzy z SIW


Idź do oryginalnego materiału