Prawie 200 mln złotych na remont linii kolejowej nr 105 Muszyna – Krynica-Zdrój

5 godzin temu

Kolejne prace usprawnią ruch kolejowy, zwiększą dostępność i komfort podróżowania „kryniczanką” oraz linią Muszyna – Krynica-Zdrój. Z początkiem marca ruszają następne roboty budowalne w zakresie torów, peronów, obiektów inżynieryjnych, a także urządzeń energetyki i sterowania ruchem kolejowym. Finansowanie zadań o łącznej wartości blisko 191 mln zaplanowano w ramach Programu przystankowego oraz z Krajowego Programu Kolejowego i ze środków własnych Spółki.

Linia kolejowa nr 96 Tarnów – Leluchów, popularnie określana jako „kryniczanka” łączy się z linią nr 105 Muszyna – Krynica-Zdrój. Obie trasy tworzą kolejowy ciąg komunikacyjny, który wiedzie przez malownicze tereny do miejscowości turystyczno-uzdrowiskowych na południe Polski. Sukcesywnie prowadząc prace na torach, usprawniamy ruch kolejowy, zapewniamy wyższy poziom obsługi podróżnych i poprzez to podnosimy atrakcyjność szlaku kolejowego.

Modernizacja peronów ułatwia komunikację i korzystnie wpływa na jakość podróżowania koleją. 1.03.2025 r. rozpoczynają się prace na kolejnych stacjach i przystankach: Barcice, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów-Zdrój, Milik, Muszyna-Zdrój. Dzięki temu zwiększy się komfort pasażerów pociągów, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Odnowione obiekty, służące podróżnym są już w Tuchowie, Andrzejówce i w Starym Sączu. W trakcie jest przebudowa obiektów dla podróżnych na stacjach Rytro i Muszyna. Prace kontynuujemy w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Projekt za 73 mln zł obejmuje łącznie 13 stacji i przystanków na linii nr 96 i 105.

Sprawniejszy ruch kolejowy, większy poziom obsługi i bezpieczeństwa podróżnych zapewni realizacja, rozpoczynająca się 1.03.2025 r. następnych zadań na „kryniczance” za blisko 118 mln zł netto ze środków KPK i własnych Spółki.

Na odcinku Stary Sącz – granica państwa wyremontujemy tory i 23 przejazdy kolejowo-drogowe oraz 60 obiektów inżynieryjnych (mosty nad potokiem, przepusty, ściany oporowe). W zakresie prac jest także most w Muszynie nad rzeką Poprad.

Na trzech skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w Rytrze i w Muszynie pojawią się nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Planowane zadania obejmują również sieć trakcyjną na trasie między Starym Sączem a Piwniczną. Dzięki pracom wyeliminujemy ograniczenia w ruchu i podniesiemy prędkość choćby do 120 km/h na szlaku Stary Sącz – Rytro. Zwiększymy jednocześnie poziom bezpieczeństwa. Ponadto zabudowa toru bezstykowego wpłynie także na lepszy komfort jazdy pociągiem. Efekty naszych prac doświadczą również podróżni na przystanku Piwniczna-Zdrój, gdzie planujemy odnowienie peronu.

Podczas prac wymagane są zmiany w ruchu kolejowym od 1 marca do 11 czerwca br. Przewoźnicy wprowadzają w związku z tym zastępczą komunikację autobusową na odcinku od Nowego Sącza lub Starego Sącza do Muszyny i Krynicy-Zdrój.

Zakończenie zasadniczych prac planowane jest w czerwcu, a do końca bieżącego roku przewidziane są roboty końcowe wokół torów.

Źródło i fot.: PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału