Do końca stycznia mieszkańcy Krakowa mogą zgłaszać uwagi dotyczące budowy pierwszego odcinka krakowskiego metra – informuje prezydent Oświęcimia.
Jak już wielokrotnie informowaliśmy, Samorządowe Kolegium Odwoławcze zdecydowało, iż to Gmina Oświęcim będzie odpowiedzialna za wszczęcie postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej w sprawie budowy metra w Krakowie. Decyzja ta wynika z potencjalnego konfliktu interesów, ponieważ prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, oraz jego zastępca, Stanisław Mazur, posiadają nieruchomości zlokalizowane na terenie lub w pobliżu planowanej inwestycji. W związku z tym, pod koniec października SKO postanowiło, iż to urzędnicy z Oświęcimia, a nie z Krakowa, będą odpowiedzialni za wydanie tej kluczowej decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka krakowskiego premetra.
Decyzję środowiskową dotyczącą budowy metra w Krakowie władze Oświęcimia powinny wydać do 28 lutego. Jak informuje Urząd Miasta Oświęcim, w tej chwili udostępniono do konsultacji społecznych „Raport oddziaływania inwestycji na środowisko”. Z przedłożonym raportem oraz z niezbędną dokumentacją sprawy można się zapoznać w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Oświęcim, ul. Władysława Jagiełły 23, 32-600 Oświęcim, pokój nr 22 w godzinach pracy Urzędu.
– Termin na składanie uwag i wniosków ustalono na 28 stycznia. Dokumenty i opis sprawy można znaleźć na stronie Urzedu – informuje redakcje KRKNews.pl Katarzyna Kwiecień, rzecznik prasowy Urząd Miasta Oświęcim.
Uwagi i wnioski mogą być wnoszone bezpośrednio do Prezydenta Miasta Oświęcimia w formie pisemnej, ustnie do protokołu lub dzięki środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym. „Uwagi i wnioski złożone po 28 stycznia pozostawione zostaną bez rozpatrzenia” – przypomina krakowski magistrat.
W drugiej połowie ubiegłego roku krakowskie władze przedstawiły różne, często sprzeczne wizje dotyczące budowy metra w mieście. Prezydent Aleksander Miszalski w sierpniu stanowczo deklarował odejście od idei podziemnych tramwajów na rzecz ciężkiego metra, co miało zapewnić mieszkańcom szybki i niezależny od ruchu drogowego środek transportu. Zapewniał, iż Kraków nadaje temu projektowi priorytet.
Jednak już kilka miesięcy później, w czasie kolejnych konferencji prasowych, wiceprezydent Stanisław Mazur przedstawiał inną koncepcję. Miasto planowało budowę tunelu, który początkowo miał służyć tramwajom, a w przyszłości zostać przekształcony w pełnoprawne metro. Wiceprezydent Mazur wyjaśniał, iż pierwsza linia, przebiegająca od AGH do ronda Młyńskiego, miała być obsługiwana przez tramwaje dostosowane do tuneli. Docelowo jednak system miał się przekształcić w niezależne metro, wzorowane na rozwiązaniach z miast takich jak Wiedeń czy Kopenhaga, gdzie transport częściowo przebiegał pod ziemią, a częściowo na powierzchni.
W 2025 roku miasto planuje wyłonić wykonawcę dokumentacji projektowej dla pierwszego odcinka metra, który obejmie m.in. stację w rejonie skrzyżowania w pobliżu Plant i Rynku Głównego. Podziemna linia będzie przebiegać od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do tunelu pod rondem Polsadu, który powstaje w ramach budowy trasy tramwajowej do Mistrzejowic. W ramach projektu planowane są przystanki na rondzie Mogilskim, Dworcu Głównym, przy Teatrze Bagatela oraz AGH. Odcinek o długości 6 km ma kosztować około 3 miliardów złotych.
Patrycja Bliska