Z redakcją skontaktował się dzisiaj (29 sierpnia) czytelnik. Poinformował o telefonie, który odebrał.
- Piszę jako osoba prowadząca działalność: ktoś z nr 221008714 kontaktował się, podając za infolinię Santander. Mężczyzna z mocno wschodnim akcentem - opisuje nasz czytelnik. - Znał mój numer konta firmowego. Najprawdopodobniej z bazy ZUS czy czegoś podobnego, gdzie są rejestrowani wszyscy przedsiębiorcy. Żadnych danych i loginów oczywiście nie podałem. Zgłoszone na infolinię banku - dodaje.
https://rawicz24.pl/wiadomosci/kolejne-proby-oszustw-na-nfz-na-co-zwrocic-uwage/kBp5MpakZPKwiNNBkVwESantander ostrzega przed oszustami
Jak się okazuje, to próba wyłudzenia danych. Na stronie internetowej banku można znaleźć informacje o tym, iż oszuści podszywają się pod pracowników Santandera.
- Celem przestępców jest nakłonienie Cię do ujawnienia poufnych danych, bądź przejęcia dostępu do Twojego urządzenia. W takich oszustwach, metody manipulacji mają swój cel - spowodować, abyśmy działali według planu oszusta - podkreślają przedstawiciele banku.
Kiedy możesz się natknąć na oszustów?
- Sprzedajesz na portalach aukcyjnych i otrzymujesz wiadomości z linkiem do fałszywej strony banku.
- Chcesz zainwestować w kryptowaluty i podajesz numer telefonu. Następnie odbierasz telefon, musisz zainstalować aplikację - np. anydesk lub quickviewer - w ten sposób oszust przejmuje kontrolę na Twoimi urządzeniami i dostępami.
- Dzwoni do ciebie przestępca, który podaje się za pracownika banku z działu bezpieczeństwa i informuje cię, iż ktoś wziął na ciebie kredyt albo twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie - nie podawaj swoich danych, rozłącz się i skontaktuj z bankiem.
- Otrzymujesz wiadomość z prośbą o pomoc i wysłanie kodu BLIK. jeżeli to zrobisz, pieniądze trafią na konto przestępcy.
Jak nie paść ofiarą przestępców?
Przede wszystkim nie powinniśmy ulegać przekonaniu, iż nas nikt nie zwiedzie. Każdy z nas może stać się ofiarą oszusta. Przede wszystkim więc:
- nie spiesz się, daj sobie czas - poczucie presji to celowe działanie oszusta,
- chroń wrażliwe dane - nikomu nie podawaj haseł, loginu, kodu SMS czy PIN-u do karty,
- rozłącz się i oddzwoń - choćby jeżeli ktoś zna twoje dane, nie znaczy, iż można mu ufać,
- rozmawiaj z najbliższymi - izolacja od bliskich to kolejny zabieg oszusta,
- śledź komunikaty - bądź na bieżąco z obecnymi zagrożeniami,
- sprawdź na stronie swojego banku, jak działają oszuści - poznaj najpopularniejsze metody przestępstw w sieci.