Ich celem jest sprawdzenie jakości oraz wytrzymałości wybudowanych konstrukcji. To jeden z elementów, który jest niezbędny do wydania pozwolenia na użytkowanie drogi ekspresowej S11.
– Próbne obciążenie wykonaliśmy na trzech obiektach na budowanej obwodnicy Olesna: na moście nad Stobrawą oraz na dwóch wiaduktach nad linią kolejową – wyjaśnia Agata Andruszewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. – Obciążenia statyczne polegały na tym, iż na obiekcie ustawione zostały samochody ciężarowe o łącznej masie choćby do 200 ton. Wykonane zostały także próbne obciążenia dynamiczne. Polegały one na tym, iż dwa samochody poruszały się pojedynczo na każdym z tym obiektów, w obu kierunkach, z różnymi prędkościami. Aktualnie trwa analiza wyników tych badań.
Zakończenie inwestycji planowane jest w III kwartale bieżącego roku. Całkowita wartość projektu to ponad 802 miliony złotych. Około połowa kosztów inwestycji została dofinansowana ze środków funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Agata Andruszewska:
Autor: Paulina Lechowska