Niewiele wiadomo w tej chwili o tym, jaki wpływ na wzrost natężenia ruchu drogowego i kolejowego w okolicach Goleniowa może mieć wybudowanie terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy (GTK), którego oddania do użytku planuje się na 2029 roku, ma być elementem infrastruktury logistycznej o skali znacznie przekraczającej granice Świnoujścia. Z przyjętych założeń wynika, iż ma obsługiwać choćby 2 mln kontenerów rocznie, a to, siłą rzeczy, uruchomi towarowe strumienie „płynące” z i do GTK. Wykorzystywane do tego będą i tak już bardzo obciążona ruchem droga S3, i przebiegająca przez teren powiatu goleniowskiego linia kolejowa nr 401.
Rafał Jaśkowski z Biura Komunikacji Ministerstwa Infrastruktury informuje, iż instytucja ta… nie dysponuje prognozami dotyczącymi wzrostu natężenia ruchu. Z udzielonej przez niego odpowiedzi na nasze pytania wynika ponadto, iż o ile planowane są inwestycje poprawiające przepustowość linii kolejowej, tak krzyżująca się z nią infrastruktura drogowa modernizowana będzie w ograniczonym zakresie.

– W ramach zadania pn. „Prace na ciągu C-E 59 odcinek Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy, opracowanie Studium Wykonalności” przewidziano realizację szeregu obiektów inżynieryjnych w Szczecinie i okolicach. Będą to m.in. wiadukty drogowe nad liniami kolejowymi nr 351 (ul. Pomorska), nr 401 (ul. Narzędziowa), nr 401 (z korektą przebiegu ul. Goleniowskiej) w Szczecinie, a także w miejscowościach Białuń i Wysoka Kamieńska – informuje R. Jaśkowski.
Najbardziej z lokalnego punktu widzenia istotny temat, dotyczący budowy wiaduktu w Białuniu, nie został niestety rozwinięty, trudno więc w tej chwili doprecyzować zakres, lokalizację czy terminy realizacji planowanych inwestycji (o ile oczywiście w ogóle do niej dojdzie). Za jakiś czas, miejmy nadzieję, będziemy mogli do sprawy wrócić.
Przypomnijmy, iż jesienią ruszyć mają prace związane z modernizacją torowiska na szlaku Szczecin Dąbie – Lubiewo. Obejmą one odcinki Dąbie – Kliniska, Rurka – Goleniów i Goleniów – Białuń, a przewidują m.in. przebudowę przejazdów kolejowo – drogowych, które wyposażone zostaną w nowoczesne systemy zabezpieczeń.