Promocja, wyprzedaż, obniżka? Fundacja LexCultura sprawdza!

4 miesięcy temu

Koniec roku to dla sprzedawców okres wzmożonych działań promocyjnych. Niedawno mieliśmy Black Friday, a już wielkimi krokami zbliża się czas przedświątecznej gorączki zakupowej. Sklepowe witryny zalała fala plakatów wyprzedażowych, a przy produktach wiszą metki „okazja”.

Z drugiej strony, od 1 stycznia 2023 r. wszystkich przedsiębiorców dotyczą nowe obowiązki w zakresie m.in organizowania promocji i wyprzedaży, prezentowania cen, weryfikacji oraz prezentowania rzetelnych opinii. Pomimo wprowadzenia nowych zasad, wciąż nie wszyscy wdrożyli odpowiednie procedury i rozwiązania, aby dostosować się do nowych przepisów.

Fundacja LexCultura realizuje aktualnie projekt „Wrocławscy Strażnicy Praw Konsumentów”, który stanowi reakcję na rewolucyjne zmiany w zakresie ochrony konsumentów. Wykorzystując lokalny potencjał społeczny powołana została grupa pięciu Strażników Praw Konsumentów, którzy wyposażeni w wiedzę dot. nowych przepisów, przeprowadzą 50 kontroli w sklepach i punktach usługowych na terenie Wrocławia. W oparciu o zebrane przez Strażników materiały zostaną podjęte działania informacyjne oraz prawne względem przedsiębiorców stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe. Kontrole potrwają do połowy grudnia 2023 r.

„Realizacja projektu pozwoli zaangażować lokalną społeczność w działania strażnicze oraz pomoże wyeliminować wykryte nieuczciwe praktyki przedsiębiorców, często stosowane nieświadomie.” – wyjaśnia Krzysztof Pławecki, Prezes Fundacji – „Projekt z jednej strony pozwoli zbudować poczucie sprawczości wśród konsumentów i pokaże im, iż samoorganizacja ma sens, z drugiej pomoże przedsiębiorcom w zweryfikowaniu nieprawidłowości, których mogą nie być świadomi i umożliwi im podjęcie działań naprawczych”.

W celu podsumowania rezultatów działań Strażników wiosną przyszłego roku zostanie przygotowany
i opublikowany raport, zawierający przegląd i wnioski z przeprowadzonych kontroli oraz funkcjonowania nowych przepisów w praktyce.

Więcej informacji na stronie Fundacji: www.lexcultura.pl oraz w mediach społecznościowych.

Krótkie przypomnienie:

  • Ceny w sklepach powinny być uwidocznione w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
  • W przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi przedsiębiorca ma obowiązek podania obok informacji o obniżonej cenie również informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
  • W odniesieniu do towarów oferowanych do sprzedaży krócej niż 30 dni: obok informacji o obniżonej cenie, przedsiębiorca będzie musiał podać również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru lub usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
  • W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności (np. produkty spożywcze) – obowiązek podania informacji o obniżonej cenie oraz informacji o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
  • Analogiczne zasady informowania o promocji obowiązują także w reklamach, gazetkach promocyjnych itp.
Idź do oryginalnego materiału