Przebudowa gierkówki woj. śląskim: 10 km gotowe, kolejne odcinki w realizacji

19 godzin temu

Przebudowa DK91 w woj. śląskim postępuje. 10 km jest już gotowe, a kolejne odcinki wchodzą w kluczową fazę robót. GDDKiA ujawnia szczegóły.

Przebudowa DK91 w woj. śląskim: 10 km gotowe, kolejne odcinki w realizacji

Droga krajowa nr 91, znana jako dawna „gierkówka”, zmienia swoje oblicze. Przebudowa DK91 w woj. śląskim nabiera tempa. Do tej pory zmodernizowano już 10 km drogi, a kolejne 14,5 km znajduje się w trakcie realizacji. Inwestycja ma zakończyć się do 2028 roku.

Co już zrobiono?

Nowa Wieś – Zawada (5 km)
Ten odcinek został ukończony w listopadzie 2023 roku. Koszt inwestycji to 75 mln zł. Kierowcy mogą już korzystać z drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu.

Markowice – Brudzowice (5 km)
Zakończony w lipcu 2024 roku, odcinek kosztował ok. 80 mln zł. Ostateczny odbiór miał miejsce 26 lipca.

Co jest w realizacji?

Żródło: GDDKiA

Zawada – Siedlec Duży (5,5 km)
Umowę podpisano w lutym 2024 roku z konsorcjum NDI i NDI Sopot. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Ruch odbywa się już po jednej jezdni. Zaawansowanie robót wynosi ok. 60%. Odcinek ma być gotowy do ruchu pod koniec 2025 roku, a pełne zakończenie inwestycji planowane jest na marzec 2026.

Siedlec Duży – Koziegłowy (4,4 km)
Firma PORR rozpoczęła prace w lipcu 2023 roku. Roboty realizowane są na obu jezdniach. Mimo początkowego terminu zakończenia w IV kwartale 2024, nowe trudności przesunęły datę na koniec 2025 roku. Koszt to 84 mln zł.

Częstochowa – Nowa Wieś (4,6 km)
Ten odcinek również realizuje firma PORR. Zaawansowanie prac sięga 60%. Choć pierwotnie planowano zakończenie w maju 2025 roku, spodziewane są opóźnienia. Wykonawca zapowiada złożenie roszczeń terminowych. Oddanie do ruchu planowane jest na koniec 2025 roku.

Przebudowa gierkówki – co w planach

Żródło: GDDKiA

Koziegłowy – Markowice (5,3 km)
Projektowanie zakończono. Decyzja środowiskowa i pozwolenie na budowę są już w rękach GDDKiA. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane przewidziane jest na III kwartał 2025 roku – pod warunkiem zapewnienia finansowania.

Brudzowice – Siewierz (ponad 4 km)
Dokumentacja projektowa gotowa. Przetarg może ruszyć w III kwartale 2026 roku – po uzyskaniu decyzji ZRID i środków finansowych.

Siewierz – Podwarpie (6,9 km)
Wniosek o pozwolenie na budowę złożono w marcu 2023 roku, decyzja została wydana w lipcu 2023. Przetarg planowany jest na II kwartał 2026 roku.

Cel: 40,8 km do 2028 roku

Południowa część DK91, biegnąca od Częstochowy do węzła Podwarpie na S1, ma łącznie 40,8 km. GDDKiA chce zmodernizować ją w całości do 2028 roku. Do tego czasu kierowcy z woj. śląskiego zyskają bezpieczniejszą i bardziej komfortową trasę.

Idź do oryginalnego materiału